onsdag 25 februari 2009

Östkusten 2 Fraser Island & Whitsundays

Efter en veckas resande fortsatte våra äventyr med camping och segling. Vi åkte från Hervey Bay ut till Fraser Island, världens största sandö för en 3 dagars - 2 nätters campingtur. Man kan åka ut till Fraser på egen hand, med en bokad tour eller så att man bokat en tour men inte har med någon guide. Det enda man måst ha e en 4 hjulsdriven bil. Vi och 7 andra (4 irlänska tjejer, 2 flickor + 1 pojke från England) blev en grupp. Och så fick vi direktiv om vad man sku köpa, packa och var köra på ön. Så efter att vi packat bilen full (och ganska trångt blev de nog med tält, sovsäckar, liggunderlag, matgrejer, all mat + alla personliga grejs) så åkte vi via butiken till Fraser Island färjan. Vår grupp var bra och hela resan kändes det att alla hjälpte till lika mycket. Vi var allt som allt 5 bilar som åkte iväg samtidigt, så med speciellt en annan bil rörde vi oss mycket.

Vägarna på Fraser e alltså inga "riktiga" vägar. Highwayn e på stranden! och har faktiskt hastighetsbegränsningen 80 km/h. Samma trafikregler som finns på fastlandet gäller där, och så finns de en del trafikmärken utsatta. Men vägarna e guppiga, och har djupa gropar, och om man har otur så fastnar man. Första backen var en tom. lite obehaglig upplevelse eftersom vi börja åka bakåt, men efter de gick de fint och bra och så "hoppade" vi vidare. Diki, killen från England och jag körde turvis och de andra höll upp stämningen på baksätet.

Första dagen stoppade vi vid en sjö Lake Wabby och pga hettan var ett svalt dopp superskönt. Vissa åkte ner på body/boogieboards ner för sanden in i vattnet. Vi stannade också i Eli Creek där de fanns en lite "å" man kunde gå i ner till havet. Havet möter alltså sötvatten där. I tid förrän det blev mörkt sökte vi oss till första campingstället där vi träffa några andra bilar. Vi satte upp tälten (som i vårt hade en för lång stång så vi fick sova med en stor grop i mitten) och lagade hamburgare som middag. Sedan drack vi "goon" (lådvin) med de andra och spelade drinking games samt tala om allt möjligt. Vi hade råkat stanna i dingonas revir, för omkring oss hade vi hela tiden en massa dingos. De ser söta ut, helt som hundar. Men de kan skada människor och man ska vara försiktig att inte skrämma dem. Så att springa o pissa i skogen var nog lite skrämmande. Men bra gick de:)

Nästa morgon kunde vi inte köra iväg eftersom tidsvattnet var högt och bilvägen som alltså var strandkanten var under vatten. Så vi gick till ett vrak i närheten, Maheno Wreck och titta på de. Man får tråkigt nog inte simma i havet runt Fraser eftersom där finns både hajar, maneter och starka strömmar. Idag var de lite regnit så efter klockan 1 när vi kunde köra iväg åkte vi o titta på Indian Head (en utsiktsplats). Vi hade planerat att åka o simma till Champange pools, men tydligen hade många fastnat där så vi åkte istället tillbaka till Eli Creek och campingplats nummer 2. Vi hade alltså inte lov att stanna över natten på de campingställena med wc och vatten men vi campa i natt igen me andra bilar. Vi åt supergod spagetti o köttsås och chilla vid tälten. På dagarna stannade vi dock på servicestationer o diska och köpte is och vatten.

Sista dagen vakande vi redan 5.30. Jag körde idag ganska mycket o vitsi de va roligt! Så humor att hoppa omkring längs vägarna, o ja börja helt sakna lastbilskörandet som ja senast gjorde i bilskolan. Men att köra bekvämt för de andra i bilen e nog svårt, nästan omöjligt pga sandvägarna. Vi åkte idag iväg före tidsvattnet kom och stannade vid Lake McKenzie som är en alldeles underbar sjö med vit sand och kristallklart vatten. Vi låg där och njöt, hade lunch och åkte hemåt mot hostellet. Vi tog sedan nattbussen norrut till Airlie Beach efter 3 upplevelserika dagar:).

Planerna var att åka på en 2 dagars seglats runt Whitsundays direkt när vi kom till Airlie Beach. Men nu hade vi kommit norrut i Australien vilket betyder WET SEASON! Vintern e nästan bästa turistvädret i norr eftersom sommaren är superhet, extremt fuktig och MEGAREGNIG. Och när de regnar e de alltså int sådär lite regn som hemma, utan de faktiskt öser ner, och kan göra de hur länge som helst. Så fastän de var varmt var de super dystert och grått, och vår seglats hade blivit inställd. Själv blev ja nog superstörd o tyckte "va gör nu lite regn", för påriktit, regn och hav e int så dålig kombination. Ändå nu efteråt så var de nog bra att de ställde in den eftersom vi hörde om andra som åkt ut i regnet, haft alla kläder fuktiga o bara sutti inne och blivit fulla. Men som ni säkert ha märkt ha vi tagi de ganksa lugnt och inte festat nästan alls. Vi hade alla samma inställning att hemma kan man festa mer och här lönar de sig att uppleva sol och de långa dagarna. Men idag regnade de så mycke så int hade vi ju något annat val än att PARTA:) Och vitsi det behövdes tydligen för vi hade helt sjukt kiva. Vi bodde första natten på ett lite bättre hostell och spelade alltså drinking games me "kämppisarna" och gick ut på en bar med live musik. Och megabra fiilis! Kvällen slutade med att vi stannade vid lagoonen och hoppade i, haha! Vi trodde int först man fick göra de, och försökte sådär sneaky sneaky att vakten sku lämna oss, men sen när vi fråga om man får simma sa han "förstås, men bara ni håller underkläderna på".

Nästa dag blev de "sightseeing" (airlie e int så stort) shopping, solning (fast sen börja de regna), byte av hostell och bokande av nya seglingsturer. Idag hade vi kameraolycka 1. Jennys kamera bestämde sig för att flyga i lagoonen, och den va alltså int ens en månad gammal.... Megastörande.. Men i kamerabutiken sa de att de ren va många andra som också plumsat i dit, så av de kan man bara lära sig att vattentät e "the shit". Önskar att ja också haft en sån.

Istället för att åka på övernattningsseglats som vi först hade hoppast på, bokade vi nu 2 dagsturer. Och en hel del pengar sparade vi på de sättet. Vi åkte på lördagen ut till det yttre barriärrevet, till en pontoon som hade alla möjliga vattenaktiviteter. De rekommenderade att yttre revet är bättre eftersom de regnat så mycke så vattnet hålls grumlit flera dagar nära öarna, men utåt är det klart. Och rätt hade de. På pontoonen som alltså fanns mitt i ingenstans fanns en vattenrutschbana, man kunde snorkla o dyka, undervattensbåtar, undervattens"observatorium" och så var vår Megakatamaranmotorbår fastkopplat med stående bord o megagod mat:). Vi bestämde att snorkla och också njuta på soldäcket, och förstås så testa ja ju rutschbanan :). Men tiden gick supersnabbt. Snorklandet var underbart. Så klart vatten och jättefina koraller och fiskar. Det ser verkligen ut helt som i TVn eller på bilder. Kanske inte lika fina färger men nog nästan. Man blir helt förvånad över hur gula, blåa o orange fiskar kan vara. Man sku kanske tro att barriärrevet synns ovanför vattnet eftersom de ofta är fotat uppifrån och man ser det tydligt. Men de lever ju under vattnet så man ser inget annant än vanligt havsvatten och turkosa skiftningar från närmare håll.

På söndagen åkte vi på en seglats med Camira. Idag åkte vi till Whitehaven beach som e ett måste och runt de olika öarna på Whitsundays. Vi stanna o snorkla idag igen, men det var typ mitt i en farled med grumligt vatten och int alls så fint som igår. Så ja e faktiskt glad att vi åkte ut till yttre reve dagen före. Men idag var de mer en relaxing day, och vi solade, löhö, åt en massa och så fanns de "all you can drink öl och vin". Och tro de eller int, men vi drack int någo (förutom lite vin när min kamera gick sönder för att lugna ner mig:) ). När vi va längre utåt beövde man inte ha någon våtdräkt, men idag måste man ha, för att skydda sig mot maneter. Det känns så dumt när vattnet är varmt och de är hett att klä på sig en våtdräkt. Men vi hade skönt och de va faktiskt en lugn dag. Solen sken, och vågorna va nog ganska stora men de stritta int alls eftersom båten va ganska stor. Men så plötsligt, vinkeln måste ha blivit fel mot vågen så kom de en superdusch på mig. Säkert typ 30 liter vatten på BARA mig. Alla andra runt mig var helt torra men jag blev dyblöt. Alla skratta först och ja själv med, förrän ja märkte att ja hade min kamera i handen. Fastän den va inne i fodralet och i mina händer gick den sönder av saltvattent:( Kamera accident 2. Och accident 3 var väl det att jag måste ha lämnat min engångsundervattenskamera på båten för ja hitta den aldrig efteråt :(. Men en skön dag och verkligen relaxing var den. Och vi hade tur med vädret båda dagarna eftersom de va soligt fastän de regnat konstant i 1½ vecka. På kvällen var jag röd som en tomat och mådde dåligt (fast ja använde nog solkräm). Jag kände mig jättesjuk och hade säkert mycket paha solsting. I rummet blev de jakt på världens största kackerlacka. Uiii! men ytterst roligt när våra tjejkämppisar jaga den till döds. De hostellet där vi nu boddde var superbilligt, bara 18 dollar per natt. Men vi hade också kackerlackor, en råtta i vår trappa och kuulemma bodde en pythonorm under köket. Så de va verkligen skönt att fara vidare nästa dag:)

De här va typ första gången som ja bränt mig här i Australien. Jag har nog varit mycket försiktig och använt solkräm. Nu när ja försökte använda mindre faktor så är resultatet dehär. Men nästa dag va de int alls rött mer. Konstit nog. Men antagligen ger de mig ett par extra rynkor:)