måndag 16 februari 2009

Jenny och Diki på besök - NYÅR i Sydney

Mellandagarna spenderade jag hur man oftast gör de, åt mycke choko och såg på en hel del filmer. Så mest slöade jag bara med mina rumskompisar. Och så var jag på stranden samt skötte en del ärenden som jag gjorde före Jenny o Diki kom. Planeradet av deras tid här gjorde ja ganska långt före de kom, men först efter att de kom bokade vi in resor för att alla sku vara överens om pengar och äventyr:).

Så tisdagen 30.12 åkte jag emot dem till flygfältet. När jag kom dit såg jag en hel del paparazzis stå nedanför en rulltrappa. Jag frågade en säkerhetsvakt om alla som kommer med inrikesflyg (de mellanlandade i Melbourne) kommer ner här, och hon svarade, "vad väntar du på". Och så sade jag "Melbourne flyget" och hon sa "Jo, och vi väntar alla på henne, Paris Hilton" haha. Så Jenny o Diki var i samma flyg som hon. Men de hade inte sett henne eftersom hon då högst antaligen åkte första klass:) Men så stod ja då där med min finlandflagga och väntade på dem. Paris kom och såg precis lika ut som en barbiedocka i verkligheten också, och på bara några sekunder var hon försvunnen. Själv försökte ja också ta foton, men någon framtid som paparazzi tror jag inte jag har eftersom det enda jag fick på bild var hennes bröst (haha, eller kanske ja sku vara just en bra paparazzi egentligen).

Jenny o Diki kom ut senare och inte från samma håll, men oj va de va skoj att se dem! De kändes ju nog int som att de va så länge sen ja träffa Jenny för efter bara någon minut var man updated om vad båda gjort. Diki som alltså e Jennys pojkvän sen typ ett halvt år har jag inte känt så bra, men nu känner ja nog honom mycket bra:) Och han var ju egentligen på ett litet test om om han egentligen e värd att vara henne spojkvän, o fint gick de:)

De var förstås trötta efter deras långa flyg (som dessutom blev längre än planerat när de missade deras connection flight). Vi gick runt i Circular Quay, tittade in i opera huset, njöt av Botanic Gardens och jag visade dem mina "hemkvarter". Det blev en tidig kväll, men bra så, eftersom nästa dag var nyårsafton.

Sydneys fyrverkerier är "the place to be" i världen och fastän jag sett en massa vykort av fyrverkerierna och vetat att de är stora var de ändå mycket fascinerande. De har 2 fyrverkerier, ett klockan 9 (för alla barn) stort men inte supermäktigt, och det stora kl.12 förstås. Det stora skjuter de både från bron, från operahuset och olika andra ställen i city. Superfint! Så för att se hela bron sku de bästa ju varit att ha en båt, men eftersom vi tyvärr inte kände någon med båt, bestämde vi oss för att Botanic Gardens e bra. De hade olika sektioner, med både biljettområden och gratisområden. Vi försökte oss in på området för 20 000 !! personer, och efter 5 timmars köande (MEGAlång kö, längsta ja nånsin sett) så var vi inne på området. Det var soligt och extremt hett och vi firade med danskarna, Sören, Michael, Alexandra, Amelie osv.

Stämningen inne på området var festival-lik, och påminde också om Hangö regattan. Men tiden gick förvånansvärt snabbt fastän vi köade sen 11 på moron. Och värt var väntan. Fyrverkeriet var enormt och sååå fint! Efteråt kom vi hem via min kämppä o alla tog en snabb dusch samt klädde upp sig, Vi fortsatte ti Ivy som e en av mina favoritbarer och hade kiva, i typ 1½ timme. För de stängde redan kl 3 fastän vi betalat 70 dollar för biljetterna! Nåjaa, ett lyckat nyår var de ändå, o antagligen enda nånsin i Sydney.

Till höger slutexplosionen i fyrverkerierna

Under Jenny, Diki, Sören o jag i Ivy


På nyårsdagen åkte vi till Manly beach och solade. Jenny och Diki var lika ivriga som jag när ja kom hit på alla surf- och beachbutiker. På kvällen träffade vi danskarna och åkte till Centennial Park på utebio - Grease! En underbar o ny upplevelse! Nästa dag träffade vi mina speechiekompisar på Freshwater beach. På kvällen åt vi kängurupizza (faktiskt riktit gott) och hade ett litet Pubcrawl med min kämppis Kara och hennes kompis Erin som också var här från USA.

Dagarna gick snabbt, och vi hade mycket att se o göra för att Jenny o Diki sku få allt ut av Sydney. På lördagen åkte vi till DFO = Direct facrory outlet som ni säkert kan gissa att e billig shopping!:) De var in heaven, själv åkte ja hem tidigare. På kvällen blev de sightseeing i Darling Harbour och "3D-bio"på världens största IMAX med "Haunted Castle".

På söndagen åkte vi till Blue Mountains på en dagstrip. De finns många olika turer med olika priser o olika aktiviteter. Vår var inte den billigaste, men vi åkte till djurparken där Jenny blev förälskad i både koalor och kängurur. Vi stannade alltså först i Featherdale Wildlife Park, där man får paja koalor, kängurur och se de mesta aussiedjuren. Vi fick se hur man ska kasta boomerang, hade lunch med frukttestning, dvs. som vintestning med med exotiska frukter istället. Vi såg "3 Sisters" som e en stenformation, "the thing to see i Blue Mountains".

Framför 3 sistersVi åkte en superbrant gondol ner och gick runt i regnskogen och åkte upp med världens brantaste tågskena. Vi stannade i en karkkibutik o kan ni tänka er - de hade fazers blå!!! Meganamiii! Så förstås måste ja köpa de:) På hemvägen stannade vi o såg ett vattenfall (med typ int någo vatten), såg Olympiastadion från OS 2000 och åkte färga tillbaka med Parramatta river till city med fin utsikt över staden. På kvällen blev det Max Brenner (världens godaste choko-efterrätter). På måndagen åkte Jenny o Diki till Bondi, ja träffa en kompis och så åkte vi iväg upp längs östkusten. Vi hade 3 underbara veckor med otroliga upplevelser, sol, regn och mycke buss-sittande framför oss.

Inga kommentarer: