måndag 23 februari 2009

Östkusten 1 Sydney --> Hervey Bay

3500 km i buss på 20 dagar, snorklande + dykande, sol, hällregn och underbara upplevelser hade vi under vår östkustresa. Östkusten e ett av Australiens måsten, och en av de resorna som ALLA gör. Men östkusten e kanske längre än många tror och fastän kartan inte ser så stor ut är avstånden långa. Men som tur finns de en massa olika alternativ hur man kan resa, och det är egentligen ganska billigt.

Fastän Jenny o Diki stannade en hel månad här nere så kändes de nästan för kort när vi planerade. Efteråt sku ja ändå säga att de va just perfekt. Så vad vi gjorde var att åka till de mest sevärda o populära ställena o göra "de mesta alla gör". Jag hade kollat upp men kompisar som också rest med olika alternativ och vad de rekommenderade.

Vi hade ett busspass mellan Sydney och Cairns som lät oss ha hur många på- och avstiningar på 2 månader. Vi åkte några nattbussar som gjorde att vi spara pengar på boende, och sparade tid. Helt bekvämt om man fick bra sömn, och när man e ung klarar man bra av sånt:) Speciellt eftersom vi sedan kunde slöa hela dagen...

På måndagen åkte vi från Sydney upp till Byron Bay. Vi hade försökt boka hostell före men hittade inget ledigt så vi tänkte att vi bokar där. När vi kom var vi dock int de enda... För precis ALLT var nämligen fullbokat. De billigaste alternativet var 300 dollar per natt. Shit! Så efter en funderare o vi ville ju inte lämna Byron så köpte vi ett tält för 100 dollar. För 4 personer och så högt att vi (eller int Diki) kunde stå i de.:) Campingställena va också ganska fulla så vi fick rum på Belongil Fields ca 2 km från city. Men de gick bra att gå o taxin var billig delat med 3. Byron Bay är ett riktigt sommar inneställe och mångas favoritställe längs östkusten. Där finns en fyr, stränder, surfare och massa surfshops. Så vi låg på stranden, shoppade och åt som alla andra backpackers på "Cheeky Monkeys" för 5 dollar. Vi gick första kvällen upp till fyren som är Australiens östligaste punkt, o de nog otroligt här när man tittar ut mot havet och bara ser
horisont.
Jenny och Diki åkte också på en surfkurs en dag och så åkte vi och paddla. Meningen var att hoppeligen se delfiner runt kanoterna, men tråkigt nog såg vi inga, men så e de när de natur och int fejk. Men vi åkte samma dag till ett sköldpadde-rescue centre, så de va som ett sjukhus för skadade sköldpaddor. Campandet var hur skoj som helst, förutom de extremt störande fåglarna som började skrika kl 6 på moron. Men annars va de jättekiva, och vi hade bra med rum och både duschar o wc va fräscha. :) När vi åkte sålde vi tältet till campingen för 50 dollar, så riktit bra deal blev det:)

Efter 3 underbara och soliga dagar i Byron åkte vi norrut mot Surfers Paradise på Guldkusten. Guldkusten är alltså typ 70 km ? lång strand, och Surfers är en ganska stor stad dit speciellt surfarna hittar. Vi stannade bara en natt i Surfers och bestämde oss för att åka till en av temaparkerna som är väldigt pop. Vi valde "Wet N' Wild" som är en vattenpark med rutschbanor och dylikt, och hade toppenväder! Skitkul fastän de va långa långa köer. På kvällen när vi gick till middag stannade vi "snabbt" i Valleygirl för att kurkka in. Efter 1 timme kom Jenny o jag ut med flera klänningar per man och Diki satt på en bänk och åt snacks:) Haha, men så e de att resa me tjejer:). Normalt shoppa han faktiskt mest!!;) Hard Rock café var fullt så de blev "Vegas" rump steak iställe.

Nästa dag fortsatte vi på en kort resa upp till Brisbane som är huvudstad i Queensland och är Australiens tredje största stad efter Sydney och Melbourne. Och väldigt "Stadig" var den nog, inga stränder och sådant, utan en flod som rann längs staden. Vi åkte färja i floden, simmade i lagoonen som är den stora, konstgjorda poolen istället för stränderna samt gick omkring på marknaden där. På kvällen blev det middag i hostellets restaurang och filmen Marley & Me. Nästa dag fortsatte vi med en lång bussresa till Hervey Bay där vi förberedde oss för 3 dagar på Fraser Island. :)