söndag 2 november 2008

Surfbrädor, julgranar, Rugby och Halloween

Haloj på er alla och jess äntligen har jag mina å, ä och ö-prickar tillbaka:) Idag är de torsdag o nästsista veckan i skolan.. och usch va ja tycker de sorgligt! Sku såå gärna stanna en termin till. Jag trivs såå bra med studierna. Och inte är de bara studierna här, utan hela sanningen att jag snart (1,5-2 par år men ändå) kommer att bli klar från ÅA också... Och ja trivs ju såå me studielivet! Så därför sku ja kunna studera här en tid till och sen komma hem o studera ännu mer:) Fast ja antar att de kommer en period just före man blir klar då man faktiskt väntar på de. Mina klasskompisar från andra årets studerande blir ju klara nu till jul, så de är åtminstone mycket ivriga på att komma ut i arbetslivet och verkligen göra de man studerat till:)

Äntligen ha ja fått min egna dator tillbaka från servicen o hoppeligen borde allt funka bra nu... men den verkar nog ännu vara lite trög när ja sätter på den, så ja hoppas verkligen att den int har nå annat fel också! Min hårdskiva va alltså sönder så allt e "bye bye all gone". Men som tur fick ja den på en sista gång före den cräscha helt, så ja har backup på alla foton o skolarbeten.. Och hoppeligen finns alla gamla bilder på backup i Finland, men de ja ganska säker på. MEN all musik får ja ladda om.. jej.. Och alla program. Och man tänker int ens på hur många program man har... Så windows cdna + office cdn fick ja alltså från Finalnd.. De gick int att sätta aussiewindows på datorn, antagligen också när vi har annat tangentbord... Och som tur så hade ja me mig cdna för trådlöst internet (mitt e alltså sönder så ja använder en minnespinne me adsl) och cdn för min mp3. Annars sku ja int heller kunna använda de. Så dumt att allt e på cdn! Men verkar fixa sig bra nu:) Och ja e så glad att ha min dator tibax. Fast ja ha kunna låna min kämppis dator så e man nog megalost när man e van att ha en egen. Och studerande ha int gått så effektivt heller...:S

Men tibax till rubriken.. Ja ha köpt en surfbräda.. Jee , o den e LJUSRÖD! Megafiiin! Ja tycker massor om den.. o helt bra tror ja också den e. Ja gick ensam ti butiken i Manly, varifrån vi ha hyrt surfdrädor förut och danska killarna köpte sina. Dom e jättesnälla där och brukar ge ett rimligt pris. Så ja kom dit o sa att ja vill ha en begagnad och billig eftersom ja int ska vara här så länge... Försäljaren sa att de begagnade e runt 250 dollar o nya billiga runt 300-400. Och så fråga ja hu ja kan göra när ja far hem, om ja kan sälja den tibax ti dem. Och han sa att de nästan smartare att köpa en billig ny som nästan kostar samma sak eftersom ja på de sätte får mer tibax... Men deras brädor va alla ganska tråkiga... vita me bara någon rand med färg.. OCh jag ville ju ha en flickig! Men där va en som va sååå fin! Så ja bara måste ha den! Men den kosta 670 dollar, vilket va lite för mycke tyckte jag.. Men han va så snäll så ja fick ett superpris, den underbara ljusröda brädan och en väska + benrem och allt extra för 450 dollar.. och tack vare kursen blir de typ hälften i euro. Så ett bra fynd!:) Jee! Men de andra som jobba där va nog mega "do you understand how good that price is".. Men ibland e de bra att vara fattig, blond och ung:)

Julgranar... Julen har kommit till Sydney! Helt sjukt! Jag fick någon chock när jag gick förbi Myers (Stocka här) coh såg julgranar med massor me lampor och "krääsä". Fast de redan en tid sålt julchoko o sånt så måst ja nog säga att granarna chockera mig extra mycket. När de blir varmare här e de så svårt att förstå att de verkligen e NOVEMBER ren! Shit! Men snart kan man väl börja lyssna på julsånger, undrar hu de ska gå:)

Som vanligt ha här hänt en hel del igen:

Veckoslutet för 2 veckor sen (25-26) tog jag de ganska lugnt.. Inga fester utan mer chill och filmer stil. Jag hade en liten paus från skolarbetena, men tråkigt nog så hade int de andra de.. hmm.. så ingen va riktit ivrig på att göra mycket. Och de så konstit hur alla fester samlar på sig på samma dag, på fredagen ville jag nämligen göra någo, men fick int riktit nån me, o på lördagen när ja egentligen int kunde göra någo så hade ja 4 ställen att gå till. Men iallafall:

På fredagen var jag till Bondi beach me Oda o Camilla. Efter de gick jag på en promenad längs "Sculptures by the sea" som e en 2 veckor lång "happening" mellan Bondi Beach och Tamarama beach. Jag älskar att göra riktit Sydneystuff som också invånarna här gör. Och detta rekommendera en tant från vattenjumpan mig.

På lördagen hade jag ju hoppats på min sandboarding och whalewatching tour som blev inställd. Men istället gick jag ju och köpa mitt surfbräde. När jag låg där på brädan i vattnet och njöt av solen tänkte ja bara på hur underbart livet är. Stunder man vill minnas hela livet! På kvällen gick ja o "heja" på Rachel, hennes pojkvän o Tiff som gick en cancerwalk. Helt ljuvligt när de ordnar så mycket olika maraton och "walks" omkring här. mest för välgörenhetsändamål. Eftersom denna "walk" va ganska sent o ja nästa dag sku gå långt så gick ja int den (o så sku ja träffas för några drinks me skandinaviska tjejerna). Men ja blev så ivrig när jag så en massa ljusröda utklädda människor gå precis utanför lägenheten så ja ringde Tiff o sa att ja kommer o fota:). Ljuvligt när de ordnar saker som de här och folk verkligen ställer upp.

Så på söndagenn var de dags för min lilla promenad, 25 KILMOETER! Shiit! Mina klasskompisar ha vari ganska ivriga me olika spring och sånt. När ja just hade kommi var de me i "city to surf" där de sprang 14 ?km runt city. Människorna brukar klä ut sig så flickorna hade superman kläder med "spl = speech language pathologist" på bröstet. Vilken succé de hade gjort. Så ja ha efter de tänkt att ja sku vilja joina något liknande.. Men springning e int riktit min grej,.. o så ordnas de ju allti på veckosluten;). Men nu var de dags för mig att utmana mig själv. De var alltså "7 bridges walk" där man gick runt city och över 7 broar, including Harbour bridge förstås! Så efter mental förberedelse, ordentlig energipasta ett par dagar före, skavsårsskydd i skorna och nya strumpor va de dags att gå. En ljuvlig promenad och ja fick se många nya o fina sidor av city.. men lång va den... HUhhu.. Gick ändå bättre än ja trott, men när vi satt ner oss i "Pancakes on the rocks" efteråt så kändes de nog i fötterna.. tog riktit sjukt när fötterna sväller och man har samma skor på. Ja gick alltså me Trish från första året och de andra från andra årets studerande. Och stolt e ja över mig själv:) En superkiva dag med underbart solsken men ändå lite vind så de int blev för hett!

Framför vår sista och sjunde bro, Harbour Bridge! Team 7!



På kvällen for Oda, CAmilla, Maria och jag (o där va egentligen massor andra utisar också) o se på Rugby, Australien-Nya Zealand. De va Rugby World Cup Leagues öppningsceremoni samtidigt så riktit kiva! Vi försto först int så mycke av spelet men vi fråga några aussiekillar framför oss som förklara reglerna. Kiva spel att se på, o riktig aussiefiilis med våra flaggor! :)


Förra veckan va ganska chill som veckorna ha bruka bli. Skoldagarna e ganska långa o sen när man kommer hem e de ganska sent + att alla ha skolarbeten att laga. Kämppisen Raphaela hade sin kompis Claudia här en vecka efter att de varit i Thailand och hon va supersokj. Så under veckan ha vi mest chilla me Claudia, Raphaela och Ana min nya kämppis. På fredagen va de varmaste dagen på länge här, 36 grader! SHiiit! Så ja for lite o surfa o låg på stranden, nog för att de va mulet, men iom att de va så varmt så va de bara skönt. Solsken sku ha vari sjukt!

Claudia uppe till vänster och Georgina Anas kompis till höger.
Och på soffan Jag, Ana och Raphaela.


På kvällen va de ju Halloween så ja hade blivit bjuden ti "halloweenparty canadian style". O de passa ju mig när kanadensarna verkligen firar halloween! SÅ Heather från andra årets studerande som bor i ett stort hus hade fixat fint party me dekorationer och god mat. Alla hade klätt ut sig till bl.a. Dracula, djävul, bi, flintstones, fjäril och fransk konstnär.-Själv va ja polis, semi anständig;). Eftersom vi mest va flickor o några pojkvänner tog festen ganska tidit slut och Trish från första årets studeranden o jag for till studentbyn på efterfest. Vi försökte gå omkring o hitta en fest men iom att de hade varit problem på festerna där hade security stängt alla fester... SÅ när vi gick där såg vi några pojkar som spela fotboll utanför huset.. o vi gick dit o ja sa (utklädd ti polis i kjol) "guuys, we got a complain that you have been having too much noise..".. o de trodde på mig!! ahaha! Så en kille börjar "oh sorry no it's not us" o en annan någo liknande. Vi blev helt chockade att de trodde, men sen förstod en kille o sa "guuys, I think she's just kidding" hahaha! Funny!

Trish och jag

På lördagen gick ja o försökte hitta skor, väska o en fascinator för Melbourne Cup och på kvällen gick vi ut i King's Cross. Ja va int så länge o söndagen va också lugn.

Melbourne Cup va ljuuvlig, ja ska skriva ett annat inlägg om de. Men först tillbaka till min hemuppgift... Huhhu, har lite svårt me att hitta motivation. Ha de bra! :)

1 kommentar:

Jessica sa...

Hahaa, tänk att de trodde att du va en riktig polis!! :D