måndag 10 november 2008

Melbourne Cup

Våren är här och redan länge har butikerna svämmat över med färgglada sommarklänningar och fräscha sommarhattar och fascinators (håraccessoarer). Spring races är alltså här, vilket betyder hästkapplöpningarna.

När jag var liten ville jag ibland bli en jockey, eftersom jag älska att galoppera snabbt. När jag blev äldre och titta på pretty woman eller My fair lady drömde jag om att få gå på en hästkapplöpning och klä upp mig fint, samt "leka rik" haha, och slå vad på olika hästar. Men jag visste inte ens att de verkligen ordnas, och är en stor tradition här i Australien. Det ordnas flera olika races i Australien, och varje stad har egna områden för de, men Melbourne är huvudstaden för hästracen. Och därför härstammar ju alltså Melbourne Cup därifrån. Såhär beskriver vår klassansvariga Marina vad de e:

"the Melbourne Cup is a horse race held on the first Tuesday of November. It's known as 'the race that stops the nation' as most people in Aus have placed a bet on a horse (or 10!) and everyone usually watches the race. Lots of people go out to lunch or have lunches on at work, they get dressed up (hats are big) and the alcohol usually flows freely. It's an Australian tradition!"

Redan över en månad har restauranger och barer reklamerat Melbourne cup menyer och erbjudanden. Och som tur visste Rachel min aussievän att om de en gång e Melbourne cup så ska de upplevas på riktit och på rätt ställe!

Min klänning hitta jag alltså när vi va me flickorna i Hunter Valley. Och eftersom den är gul-orange tänkte ja att de säkert e lätt att hitta skor o väska. Men fel hade jag. De mera in me ljusröda skor och om jag såg en väska som var bra skulle den antagligen inte ha matchat me skorna. Men ett par dagar före Melbourne Cup så jag i ett skyltfönster en matchande väska med skor. Men när jag gick in o såg klacken så tänkte ja "herregud". Över 10 cm åtminstone, vilket e såå mycke mer än ja nånsin sku använda. Men i Australien sägs de (eller så säger åtminstone mina kämppisar, haha) at klackarna aldrig e för höga här o kjolen aldrig för kort! Och de kan bra stämma in, eftersom jag märker att mina kjolar som redan tidigare varit som bälten, nu mera kan klassificeras som halsband...;) Men alla använder höga skor här faktiskt.

Skorna var egentligen lite för små för mig, men när jag trängde foten in som Askungens styvsystrar så tänkte ja nog att "waaaau". De va ju så somriga, så perfekt för races! Och flickan i butiken sa att hon hade likadana o hade töjt ut dem me att gå omkring i sockor i dem. Så dagarna före Melbourne Cup gick ja omkring hemma med strumpor i skorna och au au au de tog sjukt! Tänkte ja aldrig sku klara mig, men ska man vara fin får man lida pin.

THE shoes - o fast ja hade strumpbyxesockor i dem var de au au auuu



Dagen var äntligen här och efter hårlockning, strykning, sminkning och annat nödvändigt var min kämppis Ana o jag redo att åka iväg. Vi träffade Tiff, Rachel, Rachels pojkvän och ett annat par vid 11-tiden och åkte iväg mot Randwick som är Sydney's största hästrace plats. Underbart fina tjejer med ljuvliga kläder och hattar och stilga män i väst och skjorta. Solen sken med det var vindigt. Vi såg alltså 9 live races och det stora Melbourne racet på en stor screen. Så dagen gick mest ut på att dricka skumppa, slå vad på olika hästar och heja och hoppas man vunnit nånting. Det gick alltså till så att om de t.ex. sku ha funnits 10 olika hästar som tävla så hade alla olika chans att vinna. Så de som var mest populära hade kanske 5 som värde (häst A), och de som inte var populära så hade typ 100 dollars värde (häst B). Man kunde sedan "bet" på antingen vinst eller plats, coh vinst var ju mera värt. Så om jag skulle ha slagit vinst på häst A för 1o dollar och den sku ha vunni så sku ja ha vunnit ungefär 50 dollar (värdet ungefär gånger 10). MEN ifall jag slagit 10 dollar vad på häst B och den vann skulle jag ha vunnit 1000 dollar! Wuhuu! Hoppas de nu gick rätt, låter lite för mycke tycker jag, men ungefär sådär va de iallafall:)

Rachel och jag med våra bets för Melbourne Cup. Jag trodde jag gjort bra val, men vann inget på hela dagen :)


Men herregud så mina fötter va sjuka i mina enorma klackar. Hur som helst va ja super nöjd med dagen och efter races blev det middag och flipflops på mina fötter. En lyckad dag och underbar tradition trots inga vinster. Kändes som "bättre folk" fiilis att stå där me skumppan i handen och heja på hästarna. Men sjuukt kiva va de!

Hela gänget

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj det låter jättekiva! Du sku bara veta hurdant väder det har varit i Åbo, igår föll det träd kors och tvärs i stan. Så jag säger bara njuuut av solen (fast jag har en känsla av att du är en person som inte behöver uppmuntras till det ;)). Kram!