onsdag 19 november 2008

Boot Camp !

Hurra för morgonpigga Mickus:) Klockan e 9 på morgonen, ja sitter i bibban och har redan varit vaken i 4½ timmar! :) Okej, så morgonpigg har ja int blivit, men ja ha bestämt att de dags för en ny challenge i mitt liv:). Janina en tjej från Danmark som ja brukar träffa på gymmet och jag har nämligen börjat "Boot camp". De här e alltså en slags "armé-inspirerad" intensiv träningsform som pågår i 4 veckor. Måndag, onsdag o fredag från 6.15-7.30 på morgonen! Huhhu tänkte ja först, men guud va de kiva!

Idén me boot camp e alltså att man förutom att hoppeligen få en hel del bättre kondition o hoppeligen bli lite fastare, så få bättre sömn och helt enkelt må bättre. Först tänkte ja tiden e sjuk, iom att ja faktiskt steg upp 4.30 idag, o de ska ja göra i 4 veckor. För mig e de mera natt än morgon! Men hoppeligen kommer ja in i en bra rytm. De positiva e att ja e i gång i tid o tar datorn me ti skolan, så efter träningen går ja ti bibban, sitter här ett par timmar o sen så har ja ännu hela dagen framför mig.

De e både flickor o pojkar me, o övningarna påminner lite om arméövningar, men i "snällare" form. Våra instruktörer e superkivoga, men nog blir man ju lite frustrerad ibland när man helt enkelt e dööd:) Känns kiva att jobba såhär i grupp, eftersom de ju påminner om skoljumppan lite, o känns som en kiva omväxling från gymmet o simningen. Allti kiva att bli sporrad av andra. Men aldrig hade ja då trott att ja frivilligt sku göra piptestet:) haha!

Så före man börja sku man göra en health check. Dels för att se att man nu e helt okej för att börja o också för att efteråt kunna göra en likadan o hoppeligen se resultat. Så health checken gick förutom att mäta blodtryck, vikt o längd till att bli mätt omkring på alla ställen. Brösten, midjan, höften, låret, "haban" o sånt.. Haha, känns nog aldrig kiva att (en relativt söt) kille står o mäter en, men de ger ju motivation för att verkligen kämpa. Fast ja nu ha gått på gym ganska mycke, så ha ja nu också äti en hel del. Assignments utan choko e för mig som bastu utan dusch. Bad bad.. Men ska försöka skärpa mig nu. Här blir de ju verkligen sommar nu för julen så man kan int äta upp sig som hemma:)

Så första gången hade vi pip-test, situps o pushups test, o några andra muskeltest me. Sista gången ska vi ha samma för att jämföra resultaten. Idag hade vi boxning vilket e ganska nytt för mig, kiva men tungt. O sen när ja ren börja va semidöd sku vi ännu ut i regnet på länk. Hoho, men när man e i grupp så e de allti lättare:) . De som e kiva e att både måndag o fredag e de utomhus, vilket också e kiva variation från innepunttis o jumppatimmar.

Okej, alla mina timmar e över! Kan int fatta att de sant! Tiden ha gått sååå fort! Oj ja ha helt glömt att berätta hu nöjd min lärare Beth va över Finland. När hon kom tibax så kom hon så glatt ti mig o sa att hon älska Finland. O Åbo tyckte hon va en så ljuvlig stad. O hon sa att direkt när hon kommit in på konferensen hade Pirkko min lärare o Elvira min kompis (+Maria från TY?!) sagt så glatt "e du Mickus lärare". SÅ hon hade trivats jättebra! O veckan hon va där va typ en av de kallare veckorna här, så i grader va de nästan samma temperatur här o där! Så när ja fråga om de va kallt o ruskit, sa hon "nej inte alls, nästan samma som väderleken i Sydney" SÅ de va ju skönt!:) O hon har igen planer på att komma så då ska hon kontakta mig sa hon:)

Här sitter mina klasskompisar o studerar. Finns utebord me vägguttag för datorerna. Underbara underbara Australien



De va så kiva, hon va nämligen så nöjd me mig som utbytesstuderande sa hon.. Wooops, låter mega skrytit men de kändes kiva. För hon sa att de ha vari så roligt för henne att verkligen ha mig här o de ha öppna hennes ögon för att ta emot andra utisar. O så sa hon "I mean you're a good student, do you think it would be more difficult for someone else".. öö.. okej nog e ja semiokej men ja tror också vår nivå i Finland e ganska bra, för int e ja ju liskom bäst i klassen eller nå:) Men hon va så nöjd eftersom ja fick deras 5:A i hennes hemuppgift:) Men så sa hon också att ja ju e en social person o de ha säkert också hjälpt mig men de ha vari så kiva för henne att se att ja fått kompisar i skolan. O visst stämmer de! Ja menar ja ha ju haft turen att vara den enda utisen vilket ha gjort så mänskor ha vari lite "nyfiken" på mig. Många av de andra utisarna säger att de inte har en enda kompis från klassen! Helt sjukt! Men ja tror också de ganska mycke hu man gör de själv. ha kosntatera att man inte FÅR vänner, man ska verkligen vara AKTIV för att få bra vänner. O första intrycket e ju viktigt. Min kompis JEn sa en da när vi tala om att ja trivs så bra me dem o de så kiva att ja "hör me i gänget" att " hu sku vi int tycka om dig, vi älska dig från första början när du kom o sa "hi I'm Michaela from Finland, how are you girls" eller någo sånt.

Här har ja just fått ut två hemuppgifter (som int gick så värst bra). Me 2 andra årets studerande.



Annars en sak som ja också försökt göra e att verkligen försöka ta reda på o hålla öronen öppna för händelser i Sydney. Tycker int om att bara gå på turistsaker utan verkligen försöka se o uppleva allt:) Nyheterna e ganska bra för dehär ändamålet, så igår var de enligt ten news "one of the most historical moments in australian filmhistory". Ni ha säkert alla ren hört om filmen "Australia" med Nicole Kidman o Hugh Jackman. Verka muuten supebra o har riktig aussiefiilis kuulemma! SÅ igår va de "world premiere" här i Sydney. Så de stängde några gator, hade en stor röd matta utanför huvudbiografen o så en massa inbjudna gäster. Vi försökte då gå dit för att få en skymt av kändisarna. O visst såg vi dem (tror vi åtmsitnoen haha). Åtmsintoen Nicole när hon steg ur bilen o ja tror att de va Hugh eller kanske hennes man?! hmm.. Men ett par sekunder av fame blev de när vi i regnet stod där efter en timme o fick se en skymt av henne. Tycker dock att de int e kändisarna som e de viktigaste, mer fiilisen där. Va ju int så stort som hollywood, men för Australien stort!

Röda mattan i regnet (kom dock regnskydd just efter dehär fotot)



Annars ha ja gjort på mina skoalrbeten som börjar bli ganska tungt.. Lämna första gången in ett arbete för sent... hmm. på måndagen iställer för fredagen. Några säger att de int spelar nån roll, så ja tror de upp ti läraren om hon sänker vitsordet. SÅ ja får hålla tummarna uppe! Har nu 3 arbeten kvar, men de börjar nog ta på...


Drinks me speechies (här från första årets). Från vänster: jag, Tiff, Rach, Ash, Jenny o min lärare Beth


På fredagen hade vi "drinks" me klassen o lärarna. SÅ kiva när ja känt att ja riktit hör in i klassen/klasserna. På lördagen var ja på "Rip Curls Girls go surfing" day. Försökte egentligen samla ihop en kasa tjejer som vill lära sig o surfa eftersom ja vill ha mer surfkompisar. Hade först 7 tjejer som va påväg, men eftersom de regna lte på morgonen o endel va sjuka/skolarbeten/krabbis så va de bara MAria o jag som gick. JA tyckte de va lite jobbit att gå en "kurs" igen för de bara ropa, kom närmare o vi måste surfa så nära tranden. Samtidigt sakna ja mitt egna v
bräde för de kändes annorlunda me dessa. Men okej va de.

På fredag kväll va de en tysk pojkes födelsedagsfest. Ganska lugn för min del. O på lördagen hade Sören "end om semester party" för typ alla danskar o en hel del andra. Stoor hemmafest o överdrivet kiva! Blev lite sent så nästa dags studerande va tungt. Men ändå satt ja där hela dagen.

På måndagen tyckte ja att ja måste belöna mig själv efter all sittning på bibban så ja gick på massage! Oh my goood, de va såå skönt! Världens bästa. O iom att ja gick till en beauty school där de ännu va studerande så kosta de bara 15 euro för en timme för hela kroppen. Såå skönt o behövdes verkligen!

OKej nu ska ja tibax ti mina skolarbeten, o på eftermiddage ska ja ti frissan. ;Mitt hår e kaaaaos! Men annars så säger ja ha de braaa! O om de alls underlättar er så regnar här också ganska mycke. Fast de varmt så ha de nog int varo så mycke sol, så tydligen e de int bara i Finland som vädre har nå feeeel.

Ha de bäst!

1 kommentar:

Chniil sa...

kära nån så duktig du e! :) Men ja kan nog förstå att de e superskönt,speciellt efteråt!Gick ju själv på bodypump kl.7 i Motivus å de va underbaart! Njut där borta,imorgon kväll åker ja också på en liten resa,jee! KRAM