torsdag 23 oktober 2008

"I'm living my dream!" Hunter Valley, beachen, partyn och skola

Tjohej pa er alla!

Ja ska forst ta o gratulera alla som verkligen laste mitt forra inlagg.. gud sa de blev langt.. Men mycke upplevde ja ju ocksa. For de som kanner mig lite battre (behover int kanna egentligen sa jattebra) sa vet ni att ja e ganska sa bra pa att tala mycke. Speciellt langa telefonsamtal. Iom att e sjukt dyrt att ringa i Australien o annu dyrare att ringa ti Finland tror ja att ja tar ut min "talsamhet" i min blogg istalle. Och efter de e mina fingrar slut pa att skriv mail. ja ber saa om ursakt for att ja e sa trog att svara pa alla mail, men helt enkelt ha mina skolarbeten tagi ganska mycke energi + att min dator e sonder.. o darfor ha ja ocksa int skrivi blogg pa lange, for ja vill ha mina foton o mina prickar pa bokstaverna:)

Blaaa.. for teknologin har e crap jamfort me Finland. Sa typiskt sa maste ju min hardskiva crascha just har. Den gick en dag bara int att starta...men sa efter nagra fler forsok gick den pa. Och som tur sa fick ja backup pa allt (speciellt pa skolarbetet som hade deadline NASTA DAG!).. MEN nu e allt kaputt o ida fick ja veta fran servicen att eftersom den e fran finland kan de int installera windows harifran pa den, sa ja mast annu vanta pa att min kara familj skickar mina windows-cdn hit, grejt! Na tur i oturen sa ha ja inga deadlines pa ett par veckor, och ja far anvanda min kamppis dator for facebook o annat nodvandigt:) Min telefon verkar ocksa ha starv, o fast ja ha garanti kvar i Finland tacker de int de har.. sa ja ska fosoka se hu langt ja kan halla den i liv tror ja.. FAST som ni kanske vet ha ju nog dollarn vari ytterst grejt har! Istallet for 2/3 delar av priset ha de vari 0,5 av priset, jihhhuu! Sa de kan handa att ja ha shoppa lite extra:) eller sen e de bara alla ljuvliga varklader som fangar mig:) O iom att alla ha varna om att man sku ha nan "culturechock" o sakna hem, sa ha nog int gjort de, sa ja tror att de har hor ti mina negativa upplevelser som man mast vara med om.

Okej ja varnar er igen. Dehar inlagget blir langt ocksa. har hander saaa mycke varje dag och ja ha sa mycke ja vill dela me mig. Int skryta eller bara saga hu de e, men de sa manga tankar som allti vacks nar ja gor na nytt. Och ja tanker pa er darhemma nar ja upplever dem. Ofta tanker ja " oj hon sku nog trivas just har" eller " oj ja sku vilja ta henne hit o visa dehar". Om nan fragar va ja gor har brukar ja ibland svara "I'm living my dream" eftersom de exakt va ja gor! Guuuud va ja trivs. Forra veckan var exakt som livet borde. Mandag till torsdag uni mixed me shopping, fredag o lordag party i coctaildress i city o lordag + sondag beachen mixed me lite surfing. va annat kan man dromma om! Dessutom trivs ja saaa mycke me mina studier o mer o mer kanner ja att tank va tur att ja borja studera logopedi! De verkligen min grej! Fast de ha ja nog veta ren lange. O intressant e att ja ha vari intresserad av de mesta o int kunna saga specifikt va som intresserar mig (vilket e svart nar man ska valja amne for gradu), men nu borjar ja mer o mer ha koll pa va ja verkligen vill jobba me. Ja kanner mer o mer "passion" for vuxenklienter me afasi, men ocksa horselskadade barn sku kunna vara min grej. Har nu bara 3 veckor skola kvar sa ja e lite lessen for de. SKu mer an garna stanna en extra termin! MEN ABo e nog ocksa bra. Ja e verkligen nojd me akademin o speciellt logopedin eftersom vi verkligen har bra kurser. Fast mycke e annorlunda har ser ja nog mycke fordelar me Abo logopedi. Men ja ska analysera mer om olikheter i nago annat inlagg tror ja:) Samtidigt sa lockar int Finland som land for tillfallet sa mycket. Forstas tanker ja pa er alla darhemma, men iom att husis nastan varje dag har nan rubrik om "hostmorkret/depressionen/somnproblem iom vintertiden" sa tanker ja bara pa hu lite vi ser solen... O nu for tillfallet regnar har o e kallt, sa ja bara tanker pa hu mycke lyckligare man e i sol o varme. MEN herregud de finns ju nog massor ljuvligt me Finland, speciellt de att vi verkligen far uppleva alla 4 arstider!

Okej va ha hant:

Hunte Valley vinturen som va mitt slut pa midsemester breaken. Vi akte alltsa 8 tjejer fran logopedin till Jen's farm i Hunter Valley. Najaa, i Finland sku ju en "farm" vara typ en ladugard dar de int finns rinannde vatten o utevessa o man trampar i koshit lite har o dar. Denhar "farm" var dock mer en "resort" me stor simbassang, bubbelbad ute, enormt hus, och inredning som en herrgard. For att int tala om deras MegaTV! Men vitsi vilket skoj veckoslut! De andra akte dit redan pa torsdagen, men Kim som hamta mig efter min "flygtragedi" korde upp fredag kvall. Nar vi kom dit va de andra flickorna redan lite fyllanissa o stod nakna o dansa runt poole.. haha! Dedar va egentligen hemligt, men vill bara beratta om min chock nar man sager att finnarna springer nakna i bastun:) Hur som helst sa fick jag + Rach som ocksa haft fodis sang + kaka nar ja kom. Ja va saa trott efter dagens handelser sa ja borja min visit dar me att ga in i deras dorr.. vem hittar pa svarta myggnatsdorrar.. haha! Sa hade ja sen en vecka ett rott sar mitt pa nasan. O fosok nu sen forklara att de verkligen hande nar ja va nykter men trott.. Sure!

Jen's foraldrar hade kopt mat o vin till oss o de va verkligen roligt att traffa dem ocksa. Pa lordagen for vi pa en vintur o akte till 5 olika wineries, 1 chokobutik o en cheesefactory. O vitsi de va jamii:) O vi hade varsta fiilisbussen! De va vi 8 tjejs o sen 4 stycken par. Ett ungt par, varav flickan gissa att de sku forlova sig de veckoslute. O vi bot ju forstas mail me henne, sa nasta vecka skrev hon att han hade fraga henne! Wohoo!. De andra va lite aldre me hu roliga som helst. O busschauforen Garry va varldens fiilisgubbe! Vi tog de anda ganska lugnt me alkoholen vilke va helt skont. Och pa dagen fick ja som tur min vaska fran flyget:) pa kvallen at vi middag o sa pa "the Notebook". For er (flickor) som int ha sett den, sa MAST ni gora de! Gud den e sa fin o sorglig sa forbered er pa tarar! Men underbar film! Mamma du mast hyra den! O sa efter de tala vi "skit" o hade en riktig sleepover. Va underbart att verkligen lara kanna de andra flickorna. Pa sondagen akte vi till en "grannby" o gick i butiker. Nagra av oss hitta underbara klanningar for "Melbourne Cup" som ett hastrace i november. Har ordnas namligen en hel massa races sa man ska kla upp sig i klanning o hatt eller sandar haraccessoar. Helt som i Ascot o alla filmer! hu ljuvligt e int de. Sa gissa hu underbara sommarklanningar de nu finns att kopa:) O ja ha allti vilja ha en sandar hargrej (eller hatt, de enda negativa e att sen fosoka ta den hem)..

Nasta vecka hade ja 2 deadlines sa de blev en hel del studerande efter allt resande. Anda sa kanner ja att min motivation varit ytterst lag. Ja ha aldrig svart att vilja ga pa lektioner, men att sitta dar o kampa me case studies blir lite jobbigt efter en tid. SPeciellt nar man maste skynda att skriva. Sa ja gjorde inget annat i veckan egnetligen, bara satt i bibban. JO ja ha blivi en bibba manniska. Ja ha nu sakert aldrig i Abo verkligen gatt ti bibban for att lasa eller skriva (eller joo, ett par ganger) men har ha ja, o ja tycker om de. Upptackte en underbar bibba helt 100 meter fran min kamppa i circular quay. int helt fel att titta ut fran fonstret pa harbour bridge. :)

Ja hade ocksa nasta vecka 2 deadlines sa ja ha faktiskt studera en hel del nu. Och ja trivs verkligen me att de kanns att ja studerar (vilke ja ibland ha kunna undga i Abo). Samtidigt satter alla nog lite FOR mycke tid pa studierna har kanns de som. Endel har terapier pa veckosluten. Varje vecka! utan lon forstas. O nar man fragar va de har for planer for veckoslute e de mycke "uniwork". O fast vi ocksa ibland har tenter sa har de nog saa mycke mer att gora. Men ska skriva mer om de senare:). Ja tror att skillnaden e den att till en tent kan man lasa lite sadar slarvigt o hoppas pa de basta, men ett arbete kan man int lamna in forran de e klart. ja tror ocksa att mitt kandiskrivande gor att ja e ytterst perfektionistisk me att lamna in den. Efter alla granskningar... Men borjar nog slappa efter alla arbeten me referenser o sant. Men ja e ytterst glad att ja skrev min kandi fore ja kom. Tank om ja sku masta fosoka lara mig allt APA har.. guud. Men ja mast saga att ja tror att uppgifterna int gatt sa jattebra i slutet. I borjan va ja motiverad o laste mycke men de sista ja lamnade in va for de forsta mycke svarare o sa hade ja int tirackligt me bra litteratur. MEN den forsta stora uppgiften som ja lamna in som ja va lite osaker pa, som ja hade me min "headteacher" fick ja 36/40 poang for:) Sa ja e superglad for de:) jej! Men mycke tid satt ja ju nog pa den, o vill ju nog studera nar ja verkligen e har. Och sa fick ja 30/40 paong for min cranioquiz o 8,5/10 i var afasivideoreport. Sa jattenojd e ja nog:) Manga andra jobbar i veckorna o reser bort mer, men iom att de finns studielan o ja vet att ja blir har langre kanns de skont att veta att ja verkligen har tid att studera. For helt kiva e de att kanna sig smart ibland, men samtidigt sa e de nog frustrerande att sitta o skriva nar solen skiner utanfor.

Veckolsute 10-12 oktober hade vi tjej vin- o ostkvall o pa lordagen va vi pa ett danskt party o ut me dem. Skoj som vanligt. Pa lordag dag gick ja pa en opera hus tour som skolan ordna. Man fick nu int se storsta salen, men de va intressant att hora historien om huset. Visste ni att tack vare att en finne kom me i valstyrelsen sa blev de danska bidrgaet de som vann - alltsa de som nu finns har. O han som designa operahuse maste fara hem ti danmark o ha aldrig kommi hit for att se hu de ble o se ut! Spannande!

Ena av mina hemuppgifter va ytterst svar. Vi sku gora en LARSP analys av ett samtal mellan en terapeut o ett barn. " va e de?" - jaaa-a, sini, de just de som ja undrar:) Na, men helt okej va uppgiften sist o slutligen men herregud de tog lange. Man sku analysera varje fras o saga ocksa grammatiken - som ja allti ha vari dalig pa. MEN som tur hjaplte de andra tjejerna mig sa de va super!

Annars ha veckorna bestatt av olika fodisfiranden, jumppor,studier o fester. Tiff som ja ha lart att simma ha verkligen blivi ganska bra nu. Hon va sa nojd nar hon pa lovet kunde fara o snorkla o dyka helt sjalv. Sa for mig kanns de ocksa kiva att verkligen veta att hon lart sig. Vi ha simma varje vecka o fortsatter, sa ren nu kan hon brostsim me andning o allt. Kan ni alla de? Nasta vecka ska kanske en kille ocksa komma me o ova. Hon traffa honom o beratta att ja lart henne simma, o han sa att han int helle va sa bra. Hon ljog dock ihop nago om att ja e saaa kiva, sa han sa att han forst mast fara o trana for att vaga komma o "trana":) haha

Ja ha ocksa vari ti deras klinik o sett pa olika terapier. Orsaken till att ja gjort de forst nu e att den int e jatte nara skolan o iom vara manga arbeten sa ha ja helt enkelt int haft tid, speciellt nar ja ha skola nastan varje dag. Men den e fiin! Helt ny! O de har typ 6-8 olika klinikrum me ett observationsrum emellan. Ska beratta mer om den senare:0)

Forra veckoslute va ja ut me speechies har i "the Rocks" var ja bor. Ja alskar verkligen mitt lage! Ja va ut pa en promenad ocksa veckolsutet fore dar o se pa marknaden som e kand for the Rocks i Sydney. Ljuvligt distrikt me en massa handgjorda grejs att kopa. O nar ja gick pa promenaden sa va dar ett brollop just under Harbour Bridge. hu romantiskt e int de!

Veckoslute va alltsa ljuvligt me 30 graders sommarvader. Sa vi va ti Bondi o Manly beach. Men nu plostligt blev de kallt igen sa igar va har bara 11 grader. De ju nastan som hemma! Men de ha lova battre vader igen for veckoslute, som tur!:) De enda ja angrar att ja int gjort e att ja int kopte eller tog me en varmare jacka ren i borjan.. For vadret ha nog vari kallare an ja trott. Verkar vara sa overallt i varlden...Men snaaart blir de varmt! O sen blir de nog ljuvligt:) Vill verkligen kunna ga ti stranden oftare o lara mig surfa ordentligt.

Den har veckans tisdag traffades 6 av oss fran klassen hemma hos Jen i Sydney. Mega lyx hus! Ja tror att hennes familj e ganska rik efter att ja sett deras hem ocksa. Men ha nu int idas fraga nago. Ja tror att de flesta som bor i Sydney int e ytterst fattiga... Men vi hade tjejkvall me singstar o sen for vi pa middag. Efter de sag vi en film som sluta me att alla somna framfor tvn. De ganska janna nar de har heltackande matta overallt. Forut ha ja vari sadar "iuuuu" va snude! Men de e faktiskt int sa jattesmutsigt som man sku tro, fast manga gar me skor inne. O praktiskt nar man har sleepover, sa kan man bara somna pa mattan:)

Idag va vi me kursen Aural Habilitation ti ett horselcentrum och hade tutorials dar hela dagen. Helt sjukt kiva och mycke praktiskt me att fixa terapiplaner och case diskussion. For veckoslute hade ja anmalt mig ti en "whalewatching o sandboarding tour" men den fick int tirackligt me anmalningar sa den blev installerad :(. Men ja tror ja ska gora lite Sydney sightseeing istalle. O kopa en surfbrada tror ja:) O pa sondagen ska ja gora "7 Bridges walk" som e en 25 !!!! km lang "valgorenhetspromenad" runt hela city. Helt sjukt! ja e nog lite nervos, speciellt hu mina skor ska klara de, o for att ja aldrig gatt sa langt. Men man mast ju utmana sig sjalv, o springning e int min grej sa ja satsar pa dehar istalle:)

Ska satta upp mer foton ocksa, men vantar pa min egna dator:)
Min kevennys for idag bli en text pa en baby t-skjorta som ja sa pa marknaden i The Rocks
"what happens at daycare, stays at daycare" haha!

Och sa en dikt som ja glomde kopiera efter outback resan om aboriginer(eller morkhyade):)

Dear white fella:


"Coupla things yo orta no
Firstly, wen I’m born, I’m black!!
Wen I grow up, I’m black
Wen I get sick, I’m black
Wen I go out ina sun, Im black
Wen I’m cold, Im black
And when I get Scared
Gee, Im black
And wen I die, I’m still black
But you white Fella…
Wen you born, you pink
Wen you grow up, you white
Wen you get sick, you green
Wen you go out ina sun, you red
Wen you get cold, you go blue
wen you get scared, you yella
And wen you die, you purple
And you got the cheek
To call me coloured!!"

Tank pa de ni! Cheers!

1 kommentar:

Anne sa...

You're living your dream dear! Det gor jag med! Har e LJUVLIGT! E sa glad att jag for! Kul att Hunter va sa bra annars!