fredag 1 augusti 2008

Orientation, Harbour Cruise + annat skoj

PARTYBÅTEN




ORIENTATION LUNCH


ORIENTATION + ENROLMENT




Oh my God ja trivs nog bra har :) Alla australienare e sa snalla o trevliga och alla utisar e sa ivriga att traffa nya manniskor sa alla e bara fyllda av positivitet, Love it! :)

Nu har ja varit har i 10 dagar och kanner mig faktiskt riktigt hemma. Forstas tanker jag pa Finland och er alla dar hemma o de kanns faktiskt lite overkligt att forsta att ja egetnligen e sa langt borta. Men bra gar de! :) Jag hade pa onsdagen min orientation + enrolment dar vi fick veta all info om skolan.. o de ocksa egentligen den enda infon vi som utisar kommer att fa om studierna. Vi borja med en forelasning om Australien o universitetet, dar vi larde oss allt fran strandsakerhet och sportmojligheter till Australiensiska "delikatesser" och lite historia. De satter "vegemite" pa brodet har, som ar en slags " sylt" som (val) ar gjord av samma "deg" som man lagar ol. De satter de pa toast som morgonmal. Och vitsi de smakar acklit! Na atmisntone sa hade de en tavling under lektionen dar 6 personer sku ata ett brod med vegemite - tala om underhallning. Och den som vann fick en Macquarie University huppare, coolt! (De har alla har, mast pahasti ga o kopa en sjalv). Sa lektionen var sadar relaxed men anda super larorikt. Pa pausen fick vi alla dricka o mat (= subway batong + kex) och sa satt vi o at den i graset. Det var dessutom en ljuvlig dag. Oj vet ni de va riktigt sadar som man hoppas nar man ser pa leffa, ett rikigt campus dar man kan sitta o chilla i graset. Underbart.



Skolan har alltsa 30 000 studerande, av vilka ca 8000 e internationella (kanske 2000 utbytesstuderande). Sa lite storre an Abo. Pa campuset finns forutom matstallen ocksa resebyra och simbassang som jag redan skrev + att de finns lite flera "kontor" an hemma i ABo. Skilda for studernade, internationella arenden, exchange studerande osv. :) Jag ar sa tacksam att jag fick den har platsen av AA och dessutom ar det super att jag ar en exchange student eftersom jag da far bussarna o ovrig transport for studerandepris. De darfor for att jag "tagit en australienares plats" som nu ar i Finland. Alla de som har betalat sin avgift och ar s.k. "study abroad" far inte studierabatt vilket gor transporten betydligt dyrare. Och transporten i Sydney ar inte den basta. Tar alltsa 30-40 minuter med buss till city, och de gar int ens bussar sa sent pa vardagskvallar. De har en nya metrostation har till Macquarie Uni, som borde ha vari klar for typ 2 ar sen. Men DA markte de att de byggt hela linjen fel, om ja forstod ratt var tunnlarna for sma for tagen.. Int riktit sa smart! Sa nu hade de hoppats pa att oppna den i juli, men den e forstas int klar. Sa hoppeligen hinner den oppna har under hosten eftersom de sku gora skolvagen helt sjuukt mycke kortare for manga. Da sku de ta 15 min til city och hoppeligen ocksa funka pa natten! :)


Men faktiskt jag ar tacksam for denna studieplats. De flesta andra betalar ju alltsa sin terminsavgift vilket ar fragan om typ 6000 euro for hosten. Helt massor! O de sjukaste e att for manga amerikaner e de billigare att ga har an hemma i USA. Hur crazy e int de! Manga mast soka jobba har for att ha rad med skolan, men manga har nog foraldrar som sponsrar. Och vitsi alla blir avundsjuka pa vart system i Norden nar vi inte betalar terminsavgift for skolan.


Anyway.. sa pa eftermiddagen fick vi sen mer info om hur vi ska anmala oss till kurserna och hur viktigt de e att man gor allt ratt. Om man ansokt for en kurs men int anmaler sig och inte gar den far man ett stort F pa betyget som inte gar att ta bort. SA man mast vara super noggrann med allt. Vi gick igenom deras "minplan" fast de egetnligen fanns 2 stycken sana i skilda program. Men de kandes bra att fa all info och verkligen kanna att man har kolla pa allt. Mina lektioner var nagra redan fullsatta, men de borde va okej att ga dit forsta gangen sa da ryms man med. Har nu ocksa fatt studiekortet, mega hi-tech eftersom man gick till kontoret och de hade kameror sa de tog ett foto och sa vanta man 2 minuter och hade ett fardigt studiekort. LIte kortare process an normalt! Bredvid campuset finns et stort shoppingcenter med isrink och bio o allt, sa de praktiskt! Fast praktiskt o praktiskt,,, ja tror int att ja ska skrinna :)


Pa onsdag kvall gick jag till The Ranch som e ett hotell med stor bar hela nara campus. De va sjukt roligt och mega fiilis R&B musik! Kanns kiva att redan nu ha manga bekanta ansikten att moikka pa och ja mast saga att de va nog speicellt bra att vara pa surfkursen eftersom man kanner alla darifran ganska bra.


Pa torsdagen var jag till Manly och titta pa en kamppa och herregud de va langt borta. Kamppan va ju nog pa en fin plats, men personen va en man typ 40 ar gammal! o dar lukta illa, sa ja ville bara snabbt bort. iuuu! Men herregud Manly e saaa fint! Love the place. Nar jag gick dar och vadade i vattnet langs stranden konstatera jag nog anda att herregud Manly e langt borta. De tog typ 2 timmar fran skolan dit. Och fast de sku ga bussar pa morgonen rakt till uni (de ar pa samma "hojd" pa kartan o city e soderut sa egentligene de lika lang vag), sa sku ja alltid ha problem med att fa skjuts hem efter fester och maste betala taxi mycke sjalv eller stanna hos kompisar hela tiden. Sa ja tankte att jag bara far skippa den id'en fast de e en ljuvlig plats. Om jag bor i centrum kan ja ju bara ta farjan ut nar ja vill istalle :). Jag traffa Anna som ha flytta fran ABo/Kyrkslatt till sin pojkvan har och vi at lunch. Sa hon sa ocksa att ja kan komma dit med henne om jag vill, sa manne ja int ska fa min dos av strander:) Pa vagen hem i farjan traffa ja dessutom 2 killar fran Irland (dom va lakare och jobbar har, fast de bara var 25). Verkade helt schyssta sa dom sa att vi kan crascha pa deras soffa om vi kommer med girlsen dit :) ( Och joo, ja ska va fosiktig sa ta de lugnt ):). Najaa anyway, nu fosoker ja hitta nago i city istalle. Ska idag flytta ut fran mitt "college" for ja betalar 40 euro per natt vilket e ganksa dyrt, speciellt nar jag inte alltid ater har. Sa ja ska fara till samma hostell som nagra danskar ja traffa pa surfcamp, de sa att de har en extra sang. Och sa ska ja fortsatta soka imoron. Manga sager att de supersvart att hitta egna rum, att de redan sett typ 20 olika lagenheter, men ja hoppas ja har tur. Tar egentligen ingen stress om saken. De fixar sig nog :)



Igar hade skolan ordnat en exhange + study abroad kryssning. En stor o megafin 3-vanings motorbat proppades full med utisar och sa korde den runt sydney city. I baten fanns bar, pizza och dj sa nedre vaningen hade discolampor och megadansgolv. Snacka om partybat! Och kiva va de. Efterat gick vi till Cargo bar som e i Darling Harbour, helt bredvid vattnet. Lite finare stalle med pukukladsel (like it) sa de va rikgit kul:) Traffa manga nya manniskor och en surfare som sa att ja kan joina honom pa stranden. Han e fran Frankrike men ha surfa lange och hans flickvan ville ocksa lara sig sa om dom int kusetta mig helt sa ska vi fara o surfa till Manly (var de bor) pa sondagen, jej:)

Efterat gick nagra pa jatkon men ja maste hem for att orka packa o checka ut fore 9, eftersom de int gick na buss mera sa maste ja ta taxi men hitta som tur en kasa amerikaner som sku till campus ocksa :)

Ikvall ska ja antaligen ut med nagra amerikanske flickor som ja traffa pa onsdagen i skolan. De ska o se pa leffa forsta men ja tror ja int hinner med eftersom ja "flyttar" men pa kvallen far jag sakert ut. Ska bli skoj!



Take care!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, de e bra att man har nån nytta av att vara alkis! Ja menar att AA sponsrar en till Australien;). E så avundsjuk!

Chniil sa...

HAHA bra kommentar Malin :) Oj Mickus de låter bara föör perfekt där borta!!!!!!!!!

Anonym sa...

Häjjj! Ojoj vad kul du verkar ha det där down under!! Vitsi du kommer att hinna se o göra mycket under din tid där :) Själv har jag en vecka kvar tills jag anländer i Lund. Ska bli spännande att se hur det blir där den här gången, och hurudana människor man träffar.
Ha det helt bäst!! Ska definitivt fortsätta läsa din roliga o spännande blogg! Fiiiliiiiskraaaaam

Jonathan sa...

Hej! Du verkar ju ha de helt jättebra där *lite avis*. Sånt här borde man egentligen int erkänna, men jag följer med Real World Sydney på MTV o dom bor i Darling Harbour o festar typ varje kväll i Cargo bar =) Så du ha tydligen hitta en riktig hot-spot ;)