tisdag 29 juli 2008

Sightseeing




Hi there! En vecka har snart gatt, kanns pa ett satt som om jag just kom och samtidigt som om att jag redan upplevt massor. De roligt att hora/lasa att manga laser min blogg :) Jag forsoker ocksa halla koll pa er via facebook, och de gor man nog forvanansvart bra ;).

Ibland brukar ja fundera fore vad jag ska skriva nar ja satter ner mig, och sa glommer jag anda alltid halften. Pa surfresan sag vi namligen en val! Helt sjukt! Den simma (eller chilla) typ 200 meter fran stranden nar vi ovade, vi sag plotsligt bara en svart platt och vatten som spruta upp. Till sist visade den svansen eller va man kallar de men den missa jag for jag sprang redan ner i vattnet. Men tank vilket otroligt land! Annars var surfkursen ocksa mycket givande, for vi larde oss inte bara surfa utan hade ocksa en "lektion" om surfetikett och var de lonar sig att surfa. De namligen super viktigt att inte stjala alla 'locals' vagor. Men han sa att de oftast e lattare for flickor att "bonda" med andra surfare i vattnet, sa vi far val hoppas pa de ;). Jag som e intresserad av vattensakerhet tyckte ocksa de va intressant nar han beratta om stranderna och vattnet har. Finns mycket strommar och olika sorters vagor vilket ar super viktigt att kunna skilja pa. Lite annat an i sandgropen :) Han beratta ocksa om faror pa Sydneys strander och var man ska undvika att surfa.

Idag var jag pa en sighstseeing som skolan ordnade. Hade forst inte anmalt mig eftersom den kostade en hel del och jag tankte att man kan gora de sjalv istallet. Men sa fundera jag att det ju nog e ett bra satt att traffa folk och enkelt att aka runt med en buss istallet for att fixa allt sjalv :) Sa egentligen var den fullbokad, men jag gick pa plats och fick komma med, sa de va kiva :) Dar traffa ja ocksa nagra fran BBQn. Vi akte omkring i 5-6 timmar och kollade in olika populara stallen i Sydney, typ Operahuset, The Gap, Bondi beach, Watson Bay osv. Riktigt trevligt faktiskt! Slutade med en gratis drink i Darling Harbor och dit kom ocksa en dansk kompis jag traffade pa BBQn, och sa blev 2 norska flickor och en dansk kille ocksa kvar. Norden e nog grejt :) och fast vi egnetligen sku forsta varandra pa modersmalet sa brukar vi tala engelska, sa far alla ova + att de sallan blir missforstand :).




Annars gar min kampanj med att representera Finland helt bra. Manga har inte traffat sa mycket finska manniskor och sager att de forst tror att jag e fran Sverige eller Norge. Men da brukar jag beratta om skillnaden pa finlandssvenskar och finnar ;). Roligt att hora vad manniskor har for tankar om Finland, alla fran Danmark tror namligen att vi bara dricker Vodka och haller de pa bastuugnen istallet for vatten :) haha! (okej, ja vet att nagra av er ha gjort de med:)). Sa de var helt forvanade pa surfresan att jag inte drog vodkashots nar de andra drack ol.. Haha, de ju int riktit sa som de e :). Forsokte i ett skede dock lara dem "helan gar", har aldrig tankt pa hur svar den egentligen e. En amerikansk tjej klara int riktigt av "sjung hopp faderallanlallanlej :)

Idag pa morgonen ringde mamma och pappa :) Har tidigare mailat med dem. De va skojigt att tala med dem pariktit. Men markte att jag missat en sak. Vi trodde namligen att de e 8 timmars skillnad mellan Finland (+2) och Sydney (+10). Men i.o.m. att de sommartid i Europa, men int har, sa e de bara 7 timmar. Sa ja vakna istallet kl. 7 idag och fick inte somn efter de :) Men de lugnt, for ja gick tidigt pa morgonmal och traffade en kiva flicka fran huset (den enda andra blonda). Har talat med henne en gang forut, och idag skulle hon flytta ut. Hon e fran Tyskland och vi kom fram till att vi bada tycker om snowboarding sa vi ska antaligen fara till Snowy Mountains o snoukka i augusti. Sa har e faktiskt vinter pariktit :). Mamma och pappa sa att de i MTV3s nyheter hade varit juttu om att de snoat i Sydney (som de int gjort pa over 100 ar), men sjalv ha ja int sett nan sno :) Men hon min danksa kompis som va i Blue Mountains pa orientationtrip sa att de snoa dar, sa tur att ja int for dit :).

Imorgon ska ja pa min orientation/enrolment i skolan. Vi ska ga igenom viktig info for utisar och igenom info om universitet och kurserna. Kanns kiva att antligen gora na "nytta" ocksa, eftersom jag varit helt ute med skolan och vi "bara" haft olika resor och traffar. Kurserna borjar nasta vecka. Jag e lite nervos eftersom jag tror jag e den enda exchange-studerande som ska lasa logopedi (speech and language pathology), atminstone pa masters niva. Ha nog traffa ett par som laser psycka. Men de ska bli skoj och hoppeligen kan ja da lara kanna mer Aussie-manniskor ocksa. Vet int annu vilka kurser av de som jag fick godkanda jag ska valja, men de ska klarna fore fredagen. Men ser fram emot kurserna!

Soker kamppa hela tiden, har inte hittar ngt bra, mast erkanna att ja kanske e lite krasen (vill int dela me vem som helst) men imorgon borde de finnas mycke annonser i Manly Daily sa ja hoppas pa de basta :). Alla lagenheter e dock mycket dyrare an jag forberett mig pa och jamfort med Finland (ocksa H:fors) men ja ska fosoka hitta ngt fynd.

Fick ocksa just mail av min Aussie-mate (man fick ansoka om en san via skolan). Kolla in henne pa facebook och hon ser kiva ut sa de ska bli roligt att ha en san :)

Skot om er darhemma och njut av de varma vadret!!

3 kommentarer:

Sara sa...

ujuj, vi fick en föreläsninga första veckan om alla maneter som finns uppe hos dej och Anne. Milt sagt skrämmande!
Visade de "slip, slap,slop" videon åt er? En kort reklam video från 80-talet med en fågel som berättar hur viktigt det är att skydda sej för solen. Den var bara så lustig!

Jonna sa...

Jaaa Mickus, tänk att du faktiskt är där nu!! Häftigt häftigt:) Massor med kramar, sköt om dig!

Anonym sa...

Hej min Mickus!! Guud, du verkar ha de så kul! O de e så kiva att läsa om alla ställen du besöker, ja ha o vari på dom flesta:)! Oj, ska/vill du bo på Manly beach? De e faktiskt härligt..va där bara en gång men blev kär och också röd som en kräfta efter en dags solande! Puss på dig, ha de bra o hoppas du hittar kiva kämppä!!!