Om ni tror att de e mitt sätt att skryta om va ja gör här eller försöka få er avundsjuka så är de absolut inte de. För de första e de ett bra sätt för mig att orka skriva dagbok. Kommer att vara roligt att läsa den senare. Dessutom e de ett bra sätta att hålla kontakten med er hemma, och lätt för mig så att ja int behöver skriva skilt till alla om allt ja gör.:) Och då känns de också att de som e intresserade kan läsa och ja inte bombaderar er alla me en massa mail :) Kanske ja tom kan hjälpa nån som ska utomlands med min blogg.... Dessutom får ja studiepoäng för de. En kurs i "interkulturell kännedom" som utisar kan få för ett halvt eller helt år. Ja skrev också en kort grej före ja for om hur ja tror de ska vara att träffa nya mänskor, den nya kulturen, universitetet osv. Så de ska ja också analysera varje månad och efteråt göra en slags sammanfattning/analys av utbytet. Så därför försöker ja skriva lite längre än ett par meningar:)
Hade supersvårt att bestämma va ja ska göra på springbreak, eftersom landet är stort + att här finns Fiji, Nya Zeeland runtom att se. Men nu ha ja bestämt mig och Camilla ha bokat resorna. Så Camilla från Norge o jag åker måndagen 22.9 på en 10 dagar lång resa i Outbacken (se t.ex. Ayers Rock) och några extra dagar i Darwin, norra Australien med krokodiler o stuff. Så hem kommer vi den 3.10. Ser fram emot resan. Blev ganska dyrt (1000euro) men de känns att när ja en gång e i Aussieland så vil ja se outbacken. Dessutom e de ju min födis då:) Och Anne som kommer till Brisbane från ÅA och jag far antagligen ti Nya Zeeland över julen/före julen.. Pengar?? Jaa-aa, studielån blir väl lösningen.
Skrev skilt till logopederna om kurserna eftersom ja tänkte att de kan va intresserade. För er som inte är, e de bara att hoppa över dehär kapitlet.:) Här e ändå gallrat lite från mailet.
Ja berätta idag ti mina klasskompisar att vi kallar oss för ”logo-05” och fråga om de har något namn för klassen. De skrattade o tyckte att de va en bra idé men ha inget namn. Men allmänt kallas de för ”speechies”.
Ja ansökte alltså redan i februari vilka kurser ja ville ha, Susanna godkände dem och också internationella enheten. Efter att ja fick plasten från ÅA sku ja ansöka igen om att bli godkände till MQuni och att få igenom mina kurser. Jag ansökte om kurser på magisters nivå och eftersom att man säkert ska få igenom kurserna så ska man ansöka lite fler än man kan gå. Så ja ansökte om 6 stycken och fick alla godkända, men när ja kom hit va ja enrolled ”endast” till 4 , och just de ja ville ha helst. Låter kanske lite att ha bara 4 kurser på en termin, men de vanliga e 3-4 kurser. Så heltst 12-16 credit points ska man ha. Ja ha nu 12 och fråga deras ”Susanna” om ja ska ta en till men hon sa att ja ren har fullt och att ja int kan ta mera.
Varför ja valde Australien e ju int bara pga landet och min passion att komma hit ner utan pga den höga nivån på logopedi. I många delar av Europa e de på kandidatnivå, i Canada blev de först för några år sen på magistersnivå.. I USA o tex Sverige e de nog på magistersnivå så de sku ha vari plan B. Men de bästa e ju när man får språkbad här samtidigt. När ja fick mina kurser godkända så stod de på antagningsbrevet att kurserna kan vara svåra o de vill varna mig för de, men ja e välkommen att ”försöka”. Fastän ja blev lite orolig o maila Susanna som sa att ”va gör de” så e ja nog glad för att ja valde så. De har också deras kandidatnivå på 3 år, men den verkar int vara lika heltäckande som vår. De läser förstås alla grundkurser i statistik o sånt, och förstås också logopedi men de verkar int gå lika in på kurserna som vi. Vi ha ju i princip gått igenom ren allt i kandistudierna o så e magsiterskurserna mer specifika (som t.ex. så läser vi om afasi ren i kandin, men om ”specialfrågor inom neurologiska sjukdomar” i magistersnivån). De kan liksom ta kandin i ett annat ämne, bara gå en kompletterande kurs och sedan söka in till magistersprogrammet. Så kurserna verkar riktigt okej. Och super intressanta!
Min första dag här hörde ja en hel skara skrattande flickor o förstod genast att de va alla logopeder som träffades efter lovet. Ja e den enda exchange-studeranden vilket gjorde att ja kände mig super välkommen av både lärare och studerande. De är typ 25 på klass 1 i mastersnivån, alltså 4de årets studeranden, och 27 i klass 2, alltså femte årets studerande. De har precis lika som vi att de får en läseordning i handen med kurser de ska gå. Men ja läser kurser från både 1 + 2 året så ja läser med båda klasserna. De har skola 2-3 dagar i veckan o sen praktik en dag i veckan. Ja får inte ha min praktik här (kanske helt bra med tanke på klienterna) så ja ha därför 4 dagar skola.
Första lektionen i varje kurs så fick vi ett kompendie med allt om kursen.Här finns tidpunkt o lektionsplaneringen, alla uppgifter som hör till kursen, all nödvändig litteratur + en massa extra referenser som de verkar att de vill att man läser, och också med tanke på hemuppgifterna. Första lektionerna gick vi också igenom alla gästföreläsningar o sånt. Helt som hemma! Förvånansvärt lika har kurserna varit. Ja känner mig nästan som i Åbo och språket är inte heller svårt eftersom många av våra termer e nästan samma + att vi ju ha läst ganska mycke på engelska.
Lektionerna här e dock längre än våra. Kan vara 3 timmar i sträck (utan någo akademiska kvarter eller 45 minuters / 1,5 timmars sträck). Men man har också en kurs bara en gång i veckan. Och lektionerna innehåller ”tutorials” där man aktivt diskuterar saker eller ser på film. Själv ha ja fösökt att svara aktivt på lektionerna, känns inte ”farligt” eftersom de samma stämning som i Åbo. Diskussion och kommentering under timmarna.
Tänkte beskriva mina kurser:
Developmental & Acquired Language Disorders
Delad i 2 skilda kurser:
Developmental –
Ljuvlig postitiv lärare som imiterar babyspråk och lägger till tecken för många saker så man hålls med hela lektionern hur bra som helst. Handlar om normal talutveckling och språkstörningar hos barn 0-5 år. Behandlar olika störningar, analys, hur de undersöks, Intervention och behandling. Vi ser mycke på dvdn om barn och ska transikribera en hel del (shiiit, de blir svårt).
Acquired –
Handlar om afasi (bra när ja ren vet en hel del, men de int som man sku kunna för mycke om de + att de ju här använder lite olika klassificeringar och metoder än i Europa), olika undersökningsmetoder, kognitiva neuropsykologiska modeller, behandlingsmetoder, gruppterapi osv. Hade igår en afasiguru (en som kuulemma e megakänd inom afasiteorier) Audrey L. Holland från USA och de va superintressant.
Professional Practice 2
En tant som lär oss allt praktiskt från att skriva utlåtanden o olika rapporter de gör här, diskuterar teamwork, evidensbaserad terapi, olika modeller presenteras, intervention, multikulturella saker osv. Vi kommer att ha mycke gästföreläsningar och t.ex. idag gick vi igenom hur olika klientutlåtande ska skrivas. Så de bra när ja också kan säga tips från Finland.
Från andra året har ja kurserna:
Aural Rehabilitation
Namnet säger mycket. Men typ allt om hörseln, behandling, hörapparater, undersökning, habilitering av baby, barn ungdomar o vuxna. Verkar superintressant och våra tutorials kommer att vara på ett hörselcentrum.
Medical/Surgical speech pathology
Indelas i
Craniofacial Anomalies
Anatomi, cleft lip/palate, allt som har med det att göra, olika undesökningsmetoder osv.
Medical/surgical practice:
Andra delen: Huvud och nack operationer med effekt på svalg och kommunikationsförmåga, tracheostomy, dysfagi och åldrande osv.
Eftersom universitet har en hel del PBL = problem based learning har de int tenter på samma sätt som vi. Ja kommer att ha endast 2 mindre tenter under hösten, vilket ju för mig e jätteskönt så kan ja kolla upp språket och termer o sånt hemma. Men ja kommer att ha en hel del Långa arbeten (1000-2000 ord) att göra, 15-16 stycken under hela hösten. Eftersom ja läser båda årskursernas kurser blir de lite mera än ”vanligt”. De förväntar sig också att man läser mycket till varje föreläsning. Vissa kurser (inte mina) ska man varje gång lämna in en 2 sidors grej om vad man läst. Ja tror man lär sig bra. Många arbeten e”case studies” där man ska planera behandling för olika personer så ja tror att ja kommer att ha nytta av de i framtiden.
Ja kommer alltså int att ha praktik, men får antaligen vara med i deras klinik och kolla in vissa terapier. Dessutom tänkte ja delta i deras diskussionstutorials som de har där de diskuterar terapierna. Får inga poäng för de men kan va lärorikt.
Deras terapisystem är sånt att de har en gång i veckan praktik under varje termin. Alltså de är i ett sjukhus, hälsocentral, ngt speciellt rehabiliteringscentrum osv. och träffar alltså olika klienter under hela terminen. I slutet av varje termin har de en 4 veckor lång (om ja minns rätt) praktik på det stället. Så de har ingen lång i slutet som vi utan några lite längre under hela studietiden. På ett sätt verkar de bra när de kommer i kontakt me olika sorters klienter men samtidigt får de inte samma klient-terapeut förhållande som vi.
Flickorna här (finns ett par pojkar bara) är ganska lika som vi alla där hemma. De 5te årets studerandena e lite äldre än jag (yngsta 22 kanske o sen de flesta närmare 25-30), men i 4de året e de typ samma ålder som jag. Trivs jättebra o rekommenderar varmt er alla därhemma att ansöka om utbytesplatser. Kramar och lycka till med studierna! Oj vad de ska bli roligt att se de nya gulisarna för er! Shit de ren 4 klasser! Tiden går fort!
2 kommentarer:
Söta Mickus, jag tror att jag talar (ööh, skriver) för alla när jag säger att vi kanske blir lite avundsjuka på hur kul du har det, men det är inte för att du skryter; det är ju bara härligt att du har det roligt där nere och att vi får läsa om dina äventyr! :) Och studiepoängen är ju helt nice de också! :D Låter ljuvligt med resor hit o dit, det är det bästa! ;)
Klaaart vi ska resa! Kommer att bli så kul!
Skicka en kommentar