torsdag 7 augusti 2008

Första veckan i skolan

Heeej! Oj de ha hänt så mycke så ja har massor att berätta... Vaar ska ja börja? (ha skrivi hälften några dagar sen.. så de kanske lite seko :) )

Förra veckoslutet flytta ja alltså till ett hostell i King's Cross som e 2 metrostationer från city, så väldigt nära. Här e liksom ett hostell-centrum fullt med backpackers.. men måst medge att ja egentligen int ha rört mig så mycke här omkring utan åkt till stan hellre. Jag "bor" alltså med 2 danska killar ja träffa på surfresan och en fransk kille. Så de finns bara 4 sängar i rummet vilket int får de att verka sådär äckligt hostelligt.. Matilda bodde i ett hostell med 10 pers i rummet, o gissa om de va råddit! Och en annan dansk pojke från surfresan var i någonsorts "hostellfarm" med 26 eller 27 pers i SAMMA RUM! Men de ha vari riktit kul att bo med dem denhär veckan.. Har dock haft lite olika rutiner när ja ha börja 9 varje dag, men vi ha laga mat tillsammans. Danskar e nog skoj! :)

På fredagen va ja ute me de amerikanska flickorna.. Var rikigt skoj men vi var inte så länge.. pendla mellan några barer och kolla in nattlivet. De e nog superbra, men shit de kommer nog att bli en dyr termin :S... På lördagen fick jag någon sorts uttråkningsanfall.. Maria från Danmark och jag sku gå på båtmässan men vi ändra de till måndagen.. så jag gick omkring på stan och hade en "shopping (utan att köpa nånting) - kultur-runda. Riktigt skönt faktiskt o träffa tom några bekanta. :) På kvällen laga Maria och jag mat och drack vin och hade allmän chillkväll i hennes ljuvliga kämppä. Hennes utsikt e typ den finaste ja nånsin sett! Hon bor liksom på andra sidan Harbour Bridge och ser hela stan från sin kämppä! Hon delar den med en aussiekille (kuulemma int så hot) o den e megafiin! Eget rum o ett stort vardagsrum med BILJARDBORD! Sen ett fräscht kök och balkong. O de häftigaste av allt - man går bara upp för några trappor och så hör det till lägenheten en "takvåning". Ni vet sådär värsta partytaket som i filmer! Så megastor och med grill o allt redo för party! Sååå coolt!

UTSIKTEN FRÅN MARIAS BALKONG





På söndagen for jag med Bryce (jenkkikille från surfresan) och surfa till Manly. Hyrde en våtdräkt men den kändes bra så jag fick fynda den för superbilligt! :) Så nu fattas bara brädet. Vi träffa den franska killen som ja tala med på torsdagen och han "lärde" oss lite om Manly strandens surfande. Såå ljuvlig dag. Och där va fullt me folk fast de mitt i vintern. Men en varm o fin dag va de. Så hade dom en massa underhållning också, t.ex. 2 flygplan som kom o gjorde världens trick ovanför havet.
På kvällen gick vi o se på Dark Knight me Oda + Camilla från Norge o Maria från Danmark. Alltså Batman filmen (sista Heath Ledger gjorde klar före han dog). Vi såg den på världens största IMAX alltså en megastooor 3D screen. Herregud de va mäktigt! Och värt alla 25 dollar (16 euro).

På måndagen börja ja skolan på riktigt... Va först lite nervös att hinna dit i tid eftersom Sydneys busstrafik int rikigt håller tidtabellerna... Men ja ha vaknat 6.30 hela veckan och kommer nog att måste göra de hela hösten... nåjaa, sjuk bra har jag trivats i skolan!

Ja gick mot klassen och hörde från övre våningen en massa skratt och flickor som tala i mun på varandra. HELT SOM LOGO-05:). Så ja gissa att de va dom o presentera mig och de va så snälla och ja kände mig supervälkommen! Jätteunderbara flickor!:) Och läraren Beth som e liksom deras "Susanna" välkomna mig så hjärtligt och sa att jag kunde träffa henne på eftermiddagen. Och timmen var superintressant! Och faktiskt lik våra lektioner.

Mycket diskussion (fast ingen markera) och powerpoint + handouts och samma struktur som vi :) Vi fick ett kompendie med alla datum för alla uppgifter och litteratur och vad lektionerna ska behandla. Så de känns super så att ja (hoppeligen) kan förbereda mig för dem :)

Efteråt gick jag o äta med flickorna och de är precis som vår klass. Hitta redan deras Merja, Malin o jag, Jonna osv.. :) Och lunchrasten var precis som våra.. allt från pojkvänner diksuterades till lärare och alla skolarbeten... o förstås terapierna :)

Jag träffa Beth och hon berätta lite om undervisningen och sa att ja gärna får komma dit om ja behöver hjälp. De känns så bra att studera ett litet ämne när man får denna superservice! Köpte mina kursböcker (170 euro för en kurs!!! 2 megatjocka böcker, Good) men vitsi de finns nog service på universitetet. Bokhandel, shop med häften och tröjor (Macquarietryckta), matkiosk, olika restaurangalternativ (sushi, pizza, kebab, hamburgare, sallad, smörgås, pasta, asiatisk, kinesiskt, mexikansk osv.... saknar redan den finska vanliga maten + våra studentpriser), resebyrå, och de fina gymmet ... vitsi de nog ett rikigt campus!

Maria blev sjuk så Rasmus följde istället med på Sydney International Boat SHow.. OMG där va fina båtar o stooora! e van me Finlands "en stor båt-meiniki"... Herregud den största båten va 98 foot (som en hel färja me bubbelbad på däck).. O så segelbåtarna.. oj va ja tyckte om dem! Vi gick omkring o drömde om att vara rik... För de va nog frågan om miljoner för de flesta båtarna...
RASMUS & JAG PÅ BÅTMÄSSAN



På tisdagen fortsatte skolan.. Lika kul som igår (blev dock ngn minut för sen.. h--vetes buss som kan ta allt från 30 minuter till 1,5 timme beroende på trafiken).. På lunchen gick vi o köpa en kaka till en flicka från klassen som fyllde år. Ingen hade gratulera henne så hon blev superöverraskad. :) På eftermiddagen hade vi en ny kurs och på kvällen gjorde jag inte så mycke annat än laga mat me Soren på hostellet...

Veckan fortsatte och kurserna blir bara bättre o bättre. På onsdagen träffa ja deras andra masterklass. Tar alltså kurserna på mastersnivå (deras 4de eller 5te år precis som i Finland). Kursen var medical/surgical speech pathology så ja va lite orolig att den sku va för svår.. men helt okej verkar den:). Hade också eftermiddagen skola och på kvällen var det "Back to school"-party @ the Ranch. Fast ja hemma brukar vara utklädd när de tema så har jag nog inte satsat här.. men där fanns allt från "sexiga skolflickor" till slipsklädda killar.. Vi var inte så länge utan tog sista bussen till city eftersom vi hade skola nästa morgon.. Tåget till King's Cross från city gick dock int mera, så ja fick ta en buss, och yra mig bort lite på vägen till hostellet... woops... efter en skum bil som försökte erbjuda mig skjuts flera gånger bestämde ja mig för att snart skynda med att hitta kämppä nån annanstans :).

Torsdagen fortsatte i skolan med min sista kurs. På fredagen träffa ja min "mate at Macquarie" Dana. Jag ansökte alltså om en sån före jag kom hit. Hon är superkiva och megapositiv.. så vi tog en kaffe och efter det gick ja på "meet a mate BBQ". Träffa några nya mänskor och satt och njöt i solen.. De konstit med vädret.. varannan dag e de sjukt kallt men sen plötsligt kan de vara riktit varmt och skönt.. Sprang sedan runt på en massa visningar av lägenheter.. Soren och Michael flytta/flyttar ut från hostellet så ja börjar få angst om ja blir där ensam.. Men vitsi lägenheterna är nog konstiga.. Eftersom ja ha bott 3 år ensam så var ja ren sådär "shiit.. bo me främmande mänskor..?".. Och mycket bestämd att inte dela rum me nån... Men tyvärr så är det dyyra hyror här.. och alla single rum ja ha sett på ha vari typ 2 x 3 meter.. mer som lägenheter fullproppade med människor utan ordentliga vardagsrum.. Och inte för att ja e rasistisk eller någo.. men att bo i Chinatown me en massa "Asian-people" e int riktit min dröm.. bara också me tanke på matvanor och kulturen... Fast okej, vitsi 2 av lägenheterna hade simbassäng och punttis i huset! Och de ganska vanligt här i city... Men sen gick jag och se på en lägenhet som hade delat sovrum.. När jag ringde och sa att jag var intresserad berätta flickan att de ett delat rum.. o då va ja sådär "neeej" ja e int så intresserad då. Men sen va hon sådär "vi e nog jättekivoga" så kom o titta bara:) Och hon verka så rolig så ja kom hit. Och platsen va super! Så på kvällen bestämde ja mig för att flytta hit. Jag bor alltså me 2 flickor från Brasilien (21 o 25 år gamla). De studerar 2 dagar i veckan och jobbar i restauranger under kvällarna. Så vi har helt olika rutiner vilket också e skönt så att man får "egen ro". Kämppän e superfräsch och läget är tror ja de som lockade mest:) Circular Quay.. andra parallellgatan från vattnet.. så typ 400 meter från Operahuset! Kan inte hitta så mycke mera centralt.. och det va de ja mest önska för att slippa betala taxi ofta.. Min hyra e nu typ 400 euro (man betalar varje vecka hyran här och inte månadshyra), så mycket billigare än många andra ja kollat på. Förstås e ju int kämppän så jättestor.. Men här e ett semistort sovrum och ett vardagsrum me kök. Och granne till Museum of Sydney. Här e rent, fräscht och ja trivs bra, o dessutom e flickorna jättesnälla! Dom heter Raphaela och Camila. Och så ha ja int nå minimum stay, så om ja märker att de jobbit att dela rum kan ja flytta... Int för att a tror de.. Handlar nog mest om att acceptera läget. Och riktit kiva e de att komma hem till andra o int ha tråkit för sig själv :). Den kämppän ja skrev om tidigare tror ja var en lurare så de va tur att ja int betala någo och gick på "skämtet"....


På fredag kväll träffades Camilla, Oda, Maria o jag hos Maria och drack vin + snacks och såg Olympiadens öppning. Megafiilis!


Nu har ja alltså flyttat in i kämppän. På lördagen träffa ja Doris från Wien och några hennes kompisar o förfesta och åkte in mot city.. Yra nu lite omkring i olika barer och de sluta me att ja joina de danska gänget (dom e tuusen...) först på fest i Sörens kämppä (megaparty!) och sen bar + efterfest,... Bra party men kunde ha gått smidigare än de gick :S Men man lär sig och tryggt kom ja hem :)

På söndagen checka ja ut från hostellet o flytta alla saker hit.. Chilla mest och packa upp under dagen .. Idag ha ja varit till skolan igen, hade en superintressant gästföreläsning om afasi med en guru från USA. Så de va jätteskoj! Efter de träffa ja Maria och Camilla och vi planera lite våra springbreak-planer.. Svårt när här finns så mycke o se, allt e dyrt och tiden inte räcker till. Men ja tror att outbacken lockar mest för lovet eftersom där sen blir lite för hett.

Nu fortsätter veckan.. Ja ska berätta mer om mina kurser också. Har nu netti så hoppeligen skriver ja mer aktivt.. Den e dock supertrög! Saknar den finska teknologin :) Speciellt i skolans datorer..

Sköt om er därhemma, snart kommer foton på facebook :)

8 kommentarer:

Chniil sa...

Va kiva att du har ett hem nu :) Du måst skriva adressen!Å de nog så roligt att du triiivs! ha en bra vecka,kraam!

Jonna sa...

Hon som är som jag i klassen måste ju vara supersnygg, trevlig och underbar -grattis! ;) Puss puss!

Anonym sa...

Mickus, du får ju en nästan att sakna tibax ti skolan :)

Anonym sa...

wow, är sååå imponerad, ja vill å, ja vill å, ja vill å!!

Jessica sa...

Läppä att du har hittat ÅA:s australiensiska motsvarighet :)
Jag tror nog att jag måste sluta läsa din blogg, jag blir så avundsjuk på allt roligt du hittar på ;) Nä, jag är nog supernöjd med att riktigt snart få åka iväg till kära grannlandet!

Mickus sa...

Vi har de faktiskt bra i Åbo hörni :) Saknar nog Logo-05, för fast här e liknande kan ju ingen kompensera er!!!!

Mickus sa...

o Jonna.. ja tycker om dig!! haha :)

Anonym sa...

Ojoj Mickus, ja blir så glad när jag läser din blogg! Du e så positiv å glad, fast d brukar du ju alltid va! Snart kommer jaaaaaaa! :)