lördag 31 januari 2009

Julen Scandinavian + Aussie style

Att fira julen på andra sidan jordklotet, utan sin familj och släktingar kan för många kännas jobbigt och som något de inte skulle vilja göra. Själv trodde jag att julen skulle ge mig hemlängtan. MEN att testa på en jul någon annanstans kändes som en ny tradition som man ändå lite känner till. Jag är mycket glad för att ja va här. De ju ändå bara en av MÅNGA jular hemma. Dessutom kände ja nog inte mycke hemlängan iom att här var varmt och skönt och de helt enkelt inte kändes som juletider. Jag firade en mycket händelserik jul både scandinavian way och the aussie way. Ganska olika var de nog, men superskoj båda två! :)

Julaftons dagen firade jag med mina kämppisar Raphaela och Kara ( som e min nya kämppis, ha ja berätta de?). Vi gick ut och äta lunch (haha, i en sportsbar, men billigt o gott va de:) ). Sen när vi kom hem böt vi julklappar. Vi hade köpt ti varandra och så när vi öppnade dem tog Raphaela fram ett paket som hon packat in. Ett paket från min familj, som hon inte velat berätta att kommit före på julafton. Va skoj och vilken överraskning! Mamma (antar ja) hade packat en massa små paket med finska (o svenska) överraskningar o så fick ja personliga hälsningar av alla. Olika fazerschokon, svensk damtidning och ett snösmycke (+ örhängen av Dina). och så hade mamma satt med några julprydnader som ja kunde ha här i kämppän. Vitsi de va skoj eftersom ja int hade vänta mig någo (sorry familjen, men ja vet hu slöa vi e me att faktiskt SKICKA iväg saker;) ). Av kämppisarna fick ja pretty woman på dvd, choko (mycket ohälsosamt) och så foton av min stora favorit Hugh Jackman :) haha!

Raphaela i mitten, Kara och jag med våra julklappar



Julaftons kvällen hade ja blivit inbjuden att fira med de danskarna som var kvar i Sydney. Jag hade egentligen inte umgåtts med dem så jättemycket, men tyckte alltid de var jätteskoj o träffa dem oftast på danska fester. och de bjöd mig med, vilket ja uppskattade mycket. De var kiva att fira en skandinavisk jul som var ganska lika som vår, men ändå annorlunda. Vi var fem tjejer och en kille; Camilla, Alexandra, Amalie, Pia och Rasmus.

Vi åt en massa underbar julmat som Alexandra o Amalie hade lagat. Fastän de int var helt typisk finsk mat, var de ändå samma kryddor o samma "feelis" i maten, så de kändes juliskt. Som t.ex. "risalamande" som e kall risgrynsgröt. Alexandra hade också lite judiska traditioner, som en skitdyr och namigod vodka :) haha! Blev en hel del mer alkohol än hemma i Sjundeå, men de väl inte så kosntit när man e ung. Efter maten gjorde vi något som alla gör i Danmark och jag alltid velat = dansa runt julgranen. Fastän flickorna hade dekorerat Alexandras lägenhet med julprydnander och hade lagat klädställningen till en julgran gick vi ut i Hyde Park och dansade runt den stora julgranen där. haha, så security gubben skrattade. Några sånger var nya, men de flesta kunde ja sjunga på svenska när de andra sjöng på danska (t.ex. nu e de jul igen). haha! Vitsi va skoj de var! Efteråt gick vi tillbaka till Alexandras kämppä och utbytte julklappar (vi hade "secret santa"). Jag fick en stranddyna, en strandboll och spelkort med nakna killar. När klockan närmade sig 2 åkte de andra på bar (som de väl int hade kommit in till så sent) men jag åkte hem för att förebereda mig för e tidig morgon = Juldagen.

På juldagsmorgonen hade ja skype-date med familjen och släktingarna som firade julen hos oss i Sjundeå. De va kiva att se alla o Toffer öppnade glatt mina paket och visade vad ja fått:) Tack för dem kusiner! De va skoj att tala me alla, och de va så funny när min kämppis vakna så hade mamma, pappa, Dina o Toffer trängt sig in alla för att rymmas i samma kamerabild. Haha! Så de pigga nog upp både min och hennes dag:)

Juldagen firade jag med Rachel's familj som jag redan tidigare träffat. De är så öppna för oss internationella studerande så de kanadensiska tjejerna var också inbjudna. De bjöd mig redan länge sen så d kändes kiva att veta planerna redan i god tid. De var bara Trish av kanadensarna som kom + hennes pojkvän, jag och så Rachel's familj + ett par mommor och sånt:). Rachel har 2 systrar (Cloe och Min) och en bror (Tom) som alla e runt 20 år. När ja kom dit på förmiddagen var första frågan om ja vill ha vin eller champange. typ 10-11 på förmiddagen. Vår jul i finland brukar vara ganska lugn, med lite glögg oh vin, men Aussie style verkar den vara mer alkoholbaserad och GALEN! HAHA. Sjukt skoj också! Förstås beror de säkert på familjen, men ja tror de vanliga e att istället äta en stor lunch o sen dricka än att ha en massiv middag som vi. Ja, de vet ni ju säkert ren vid de här läget att de firar julen på juldagen och deras julafton e som vår 23.12. De hade delat julklapparna på juldagsmorgonen före vi kom. Vi böt också julklappar och så gav familjen också en julklapp ti mig.

Vi åt lunch som var megagod! Maten påminde om vår sommarmat, mera lätt men ändå mycke. Och så fanns där ju nog också kalkon och skinka. Men shit va dessertbordet va bra! Mega massor olika kakor, glasser och kex. SÅÅÅÅ gott! I matbordet hade vi roligt och tala om dittan och dattan. De hade (mega aussiegrej, o säkert också i usa) såna där smällar, alltså smällkarameller som man drar i och så finns där en överraskning (som ett påskägg) och en gåta eller en vits. Och så en papperskrona:) Så sen satt vi me dom på, och efter maten skrev vi på varandra något namn på en kändis och så sku man gissa vem man va genom att fråga frågor (t.ex. e de en artist, e de en han osv.). Efter maten hoppa vi i poolen för att sen relaxa lite och småningom gå på "efterfest" ti grannarna.

Rachels familj har som tradition att gå till deras grannar en bit bort på juldagen. Hennes föräldrar hade träffat paret på en Contiki resa i Europa när de va unga (samma researrangör som ja va på NZ med). Sen hade de hållit god kontakt och när familjen flyttade till Sydney bestämde de sig för att flytta till samma kvarter. Hos dem var de lite mer familjer, och mycket ungdomar så de va skoj. De hade en bardisk som var "the place to be" och pappan i huse hade all sorts dricka som han dela ut. Okej, nu låter de megaspurgut för min familj hemma, men de va kul eftersom alla föräldrar o barn va där och alla va lite småfulla. Och dom va så trevliga så de va kul att lära känna dem. De hade en "bong" eller va heter nu igen ett sån dänt långt glasrör (typ en kolv sådär från kemman). Och så sku vi ha tävling hu snabbt man kan dricka ur den. De roliga va, att alla va me, också mammorna som nog inte var så snabba:) Själv så gick de ju riktit bra efter all träning i akademikvarteren, fastän min dricka råka vara absinth blandat med energidricka:).

När klockan blev mer och mänskor satt om kring och tala och ja tänkte att nu behövs de nog någo program så sa ja att "nu ska vi nog gå ut o ha lite skoj". Tidpunkten var utmärkt eftersom alla va glada men ännu på benen:) okej, int va nu egentligen mänskorna så jättefulla, ja överdriver kanske lite. Ja drog Anssus lek som hon introducera för oss på midsommaren, ni vet den från hennes tutorträff. Man ska stå i en ring och sjunga den där sången som alla kan men ja vet int va den heter, men den som kan sjungas "vantarna mera, vill int ha vantarna mera.." så vi sjöng typ kvantanamera.. och så ska man sjunga mellan varje mening "tsh tsh tsh tsh, uh ah!" och göra med höften först sidorörelser och sen bak och fram. haha! Och de roliga e när någon mokar och sätter höften fram när den framför sätter bak :). Nåja, ringen blir mindre och till sist så ska man sätta sig ner i knäet på den bakom sig. Haha! Detta var en stor succé och ännu nästa dag tackade familjen Rachel's familj för att de tagit med en sådan underhållande tjej. Så de va ju kul:). Sen hade andra lite olika lekar så vi lekte ute på gräsmattan. T.ex. norsk fylla men med en sopkvast uppåt iställe, och sen lite andra roliga lekar. Vi tar dem sen på sommarfesten när vi har sommar-os, okej :).

Efter alla lekar var klockan ändå kanske bara runt 9-10 på kvällen. Vi gick hem till Rachel's hus där ja värmde glögg som ja hade köpt från Ikea. De flesta tyckte om de (eller så va dom bara artiga) och själv tyckte ja de va gott nu när de va lite svalare. på dagen sku man nog int ha kunna dricka de när de va så varmt. Vi såg på en film med systrarna men de sluta me att vi alla somna framför tvn.

Nästa dag titta ja lite på cricket eftersom de börjar Hela familjen Groves
julannandag, boxing day och de typ de man ska göra då.
Rachel's pappa fösökte lite förklara
reglerna o ja försto nog lite, men eftersom en match kan hålla på i 5 dagar bestämde ja nog att de int e en sport för mig:). Vi åkte på en dagsutfärd till ett ställe som liknande lite Finlands skärgård. De va ett sund med båthamn. Vi åt våra take away mega goda chickenburgers där och hade en skön dag med familjen. Efteråt åkte jag hem.

Det var en upplevelse att fira julen såhär men en "riktig" aussiefamilj. Konstigt att klä sig i sommarklänningar, äta mycket dessert och hoppa i poolen rakt efter maten (då ja normalt försöker gömma min mage så mycket som möjligt.. ni vet sådär när man sätter på sig lite lösare byxor än vanligt för att orka mer, haha, eller sen e de bara jag:) ). Ändå tror ja att julen e större för oss hemma iom att vi egentligen firar den fler dagar. De e ju också den som piggar oss upp i höstmörkret och därför väntar vi så mycke på den. Här verkar alla vänta mer på sommaren, o så plötsligt e de också jul. Och så går den så snabbt över också. Så fast de va en underbar jul som nog ger mig goda minnen och kanske idéer hem :), så måst ja nog säga att nästa jul ska vara skön att fira på "Rätt" sätt med julkyrka, risgrynsgröt, glögg och potatislåda! :) Och så vill ja se på joulutarina som e världens julfiilishöjare!

Men nog ha de ju julfiilis här också. En dag efter boot camp när ja steg in i bussen var busschauffören utklädd till julgubben, han hade dekorerat hela bussen med julpynt och spela julsånger:) oj va ja tyckte om de! Och så finns de reklamer när julgubben går o surfar, och så hänger han också på stränderna. De positiva e att när här ändå blir mörkt så piggar nog julljusen upp stämningen på kvällarna, till skillnad från en finsk sommar. Men med tanke på att alla julsånger e om snö och jul så kan man väl bara konstatera att vi bor i rätt land. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter nog som en kiva jul! Jag har ju också varit utomlands en jul (2007) och jag tyckte också att det bara var roligt - man såg andra traditioner och sen fatta man hur härliga våra finska traditioner är och såg fram emot dem extra mycket följande år :)

Anne sa...

LONG LIVE AUSSIE CHRISTMAS with a loooot of booze! :)