torsdag 29 januari 2009

Nya Zeeland 15-23.12

Vad mycket fint jag har fått uppleva! Den 14 december kom Anne som studerat i Brisbane en termin hit till Sydney. Efter lite city sightseeing och en hel del prat och prat och prat åkte vi iväg mot Nya Zeeland på måndagen. Vi flög till Christchurch på södra ön och skulle åka med Contiki tours på en 7 dagar "Scenic Southern" tour. Som tur deklararede vi våra äppel som vi hade som morgonmål eftersom vi annars skulle ha fått flera hunda dollars böter. Och äpplena fick vi inte ta in i landet, för att de kuulemma kan sprida typ sjukdomar, bakterier eller va de nu va. Efter en mycket kort natt (flera nätter speciellt för Anne) vaknade vi tidigt för att söka oss mot hotellet varifrån touren började. I början var vi trötta och ganska osociala och hade en hel del att bara tala med varandra om, men efter ett par dagar märkte vi att gruppen var den bästa man kan önska och resultatet blev en oförglömlig vecka med de finaste upplevelserna, bästa resekompisarna och galnaste skrattstunderna. Följ med i "Scenic Southern - runt södra ön"

Dag 1, Christchurch till Lake Ohau:

Att Nya Zeeland har 4 miljoner invånare och 36-38 miljoner får är kanske ngt nytt för dig. Att en och samma ö kan se så varierande ut var väldigt nytt för mig. Man har ju sett "sagan om ringen" och drömt om att få se de ljuvliga landskapen men att verkligen sitta i bussen och njuta av landskapen var väldigt fint, och det såg så olika ut på bara den södra ön. Och så lätt och skönt att ha en guide som berättade allt. Han var dessutom Maori (ursprungsbefolkning, så vi fick höra en massa intressant med Anne på frambänken). Vi hade tänkt att turen sku vara ganska enkel eftersom den var semi-billig och riktad till unga resenärer. Ni vet sådär småshabbiga hostell och enkel mat som vi måste hjälpa till att laga. Men istället var det verkligen en skön "vacation" med 3 rätters middag (okej egentligen int så bra efter boot camp) varje dag, hotell med fräscha rum och egna badrum och spa på hotellen. Men det kände vi att vi behövde, och speciellt när man bor med andra mänskor och inte har haft våra mammor och laga god mat så kändes de skönt att få relaxa.

Idag åkte vi genom fina landskap, såg en massa får och kossor, Lake Tekapo som var en turkosblå stor sjö (det var dock mulet så man såg inte alperna så jättebra), Mt Cook som är NZ högsta berg och så avslutade vi dagen vid Lake Ohau. Efter en liten powernap, ett hett! spa och lite vin hade vi en lugn kväll i baren. Ganska tidigt gick vi i säng och skönt och smart var det:).

Utsikten från första övernattningsstället

Dag 2, Lake Ohau till Milford Sound:

Regn och rusk vaknade vi till, men så är det ofta på NZ. Idag var det också en hel del resande för att stanna på vissa fina naturställen. Vi stannade också i en fruktbutik där vi köpte kiwiglass och kiwichoko (glassen namiii chokon hmmm). Vi fyllde också vattenflaksorna rakt från en bäck ur bergen. På kvällen kom vi till Milford Sound fjorden där vi skulle på en "kryssning". En skön liten kryssning med en massa stora och mäktiga vattenfall på sidorna. Vi stannade och paddla kajak,och så måste vi ju visa vår finska sisu med att simma i de 12-15 gradiga vattnet. Och skönt var det efteråt. God mat (och extremt mycket!) och spel kväll som "gissa vem/arvaa kuka" var på programmet. I vår "hytt" bodde vi med 2 tjejer från Lichtenstein. Och kan ni tänka er att deras dialekt var ganska lika som svenska!! :) Helt otroligt. Vi märkte det när vi såg delfinder från båten och de sa "två delfiner":).

Paddling, kolla in regnbågen i bakgrunden :)

Dag 3, Milford Sound to Queenstown:

På morgonen fortsatte "kryssningen" och vi såg sälar (som ja dock missa, woops). Vi åkte en underbart vacker väg längs sjöar och stannade på vissa "naturställen". Vi stannade i Arrowtown där vi såg guldvaskning och köpte chokofudge, namii! Idag var de också dags för bungy hoppning! Ja har världens höjdskräck och måst säga att fast de sku vara hur coolt som helst att hoppa bungy så sku ja nog aldrig kunna göra de. Visserligen gick tanken igenom mitt huvve, men för att sedan konstatera att enda orsaken ja sku vilja göra de e för att kunna säga att ja gjort de, så tänkte ja att de int e värt de. O fast de flesta efteråt säger hu coolt de e, så att se när en del skaka o va skiträdda före de hoppa så måst ja säga att ja e så lättad att ja int ens försökte. För ja fick nog en kick bara av att titta på. Vi var alltså på Kawarau Bridge, som alltså e stället där Bungyhoppningen började! Så på samma ställe, ner i floden, 43 meter högt.

Shiiiit! Framför Kawarau BridgeVissa hoppade med "dippning" i vattnet, så huvudet eller överkroppen blev våta. Och faktiskt så hoppade halva Contikigruppen där, Va modigt! En del som var riktiga crazymodiga bestämde att under de kommande dagarna göra 3 bungyhopp. Detta var de första. Det andra var i Queenstown, ungefär lika högt men ovanför staden några hundra meter rakt in i skogen. Och de sista, MEGAGALET Nevisbungy, som e 134 METER högt! Högst i världen tror jag. Av att bara titta på de som hoppades videon blev ja riktit skraj. De först e "CRAZYSHIT" som Anne sa efter att hon hoppade fallskärm. :).

Vi kom till vårt lyxiga motell/hotell/lodge eller va de nu va i Queenstown där vi sku vara några nätter. Fastän Anne o ja int rymdes i samma rum o först vi va lite bittra fick vi båda en massa nya kompisar och kom på ett nytt sätt in i gruppen. Dessutom hade vi olika propgram för de kommande dagarna, så fastän Anne och jag hade hu kiva som helst tisammans var detta säkert bäst. Hela gruppen åt middag idag på Skyline restaurangen i Queenstown dit man måste åka upp med Gondolhiss. En helt underbar utsikt och världens bästa buffé!
Efter typ 10 kg av mat så fortsatte natten ganska vilt. Vår guide gjorde klart för oss att man lever bara en gång och antagligen bara e där en gång så man ska "absolut int ångra någo" o parta på. Okej de här kan tolkas roisit men mest va de så att man int går i säng i tid för att orka, för man orkar nog:). Vi gick först ti Buffalo som hade "buffUGLY" med tjejer som dansa som i Coyote Ugly på bardisken. Fastän säkert killarna gillar de mest måst ja säga att ja tyckte de va coolt, för de va alla så bra på att dansa så de gav megafiilis! Efteråt gick vi till en annan bar där de först va dött, men efter vår "grupp sång" så blev de fiilis! Gruppsången är "How far we come" (Matchbox 20) som de spela varje morgon och då måste alla dansa i bussen. Första dagen var de bara Anne, jag o en annan som dansa men sista dagen stod precis alla upp. MEGABRA MENO!
Dag 4: Queenstown

Dag 4 + 5 spenderades i Queenstown som är känt som "Adventure-Adrenalin capital of the world". Rätt stämmer de eftersom de finns oendligt med äventyr och crazyga saker man kan pröva. Själv har ja redan tänkt på att ja måst övervinna min höjdskräck med att hoppa fallskärm, men efter att ja föreslog de ti Anne och hon blev tyst och skeptisk så beslöt ja att göra de i Sydney med logopedikompisarna. Anne hade dock blivit övertalat av mig ändå så hon var supermodig och hoppade:). Själv behöll ja mig mer på marken och gjorde vattenaktiviteter som mer e min grej. :). Idag sov vi längre efter den sena kvällen och hade lunch på "Fergburger" som e en "must do" i Queenstown. Herregud världens största o bästa hamburgare va där nog, och ja hade en me brie o annat gott, nami! Jag gjorde "MAD DOG river boarding" idag där man åkte på en boogie board = body board i en flod och åkte med strömmarna så ibland sjönk man ner i vattnet av olika strömmar. Helt supercoolt! Eftersom ja ändå e ganska van me vatten sku de ha kunna vara ännu mer extremt tyckte jag, men man förstår ju att de int kan ha helt galet när där kan vara oerfarna mäsnkor. Men superskoj o en massa söta killar som ledare:).

Efteråt var vi helt frusna så vi gick till hotellets spa med mina rumskompisar. Efter middag på hotellet gick vi till "minus 5" baren i city. En sån finns i Sydnet Circular Quay och tom. i Finland ju, men ja ha int vari ti den så de va faktiskt helt skoj. Glasen var också is och man fick på Aussie Ugg boots och vinterkläder. Så de kändes lite som hemma för en tid. Men måst medge att de faktiskt kändes helt sjukt kallt så en halv timme var mer än enough. Och sen sakna ja nog int hem:). Efter de gick vi runt på lite olika barer men vi hade en tidig morgon så de blev inte för sent.

Dag 5: Queenstown

Idag hade jag bokat in jetboating. Vi åkte alltså me en jetboat som e typ som en formulabåt, de drar in vattnet under den och sprutar ut de bakifrån och kan köra megasnabbt och göra 360 graders svängningar. Desstuom går den bara typ 15 cm djupt. De coola me åket var att det var i en flod med bergskanter så de kändes som att vi krocka hela tiden. Och han körde typ 20 cm ifrån "Väggarna" CRAZY!. Fick höra senare att någon visst dött där när den verkligen krockade och föll upp o ner. Tur att ja inte visste de. De regna en hel massa så regnet var som spikar i ansiktet, men coolt var de ändå. Vi sku sedan ghöra "white water rafting" men pga för mycket regnfall och eftersom de sku vara för häftigt måste vi göra de i en annan fors istället. Det är alltså när man sitter i en gummibåt och åker ner i en fors. Lite tråkigare och inte lika mycket action så ja va lite besviken men några ordentliga vågar och strömmar fick vi nog. Men vi fick se en del ställen från Sagan om ringen. Efter en till fergburger åkte vi upp med gondolen för att titta när de andra hoppade bungy igen, denna gång i det hoppet man gjorde "ovanför" city. Man fick springa och inte bara stiga ut så hoppena såg roliga ut. På kvällen gick vi till en restaurang som var i en gammal rättegångssal, "Guilty". Vi fick världens dyraste och minsta sallad, haha, så efter lite extra franskisar och kakao på Starbucks hade vi en riktig tjejkväll med skvaller och historier från "all over the world".
Dag 6: Queenstown till Franz Josef Glacier

Idag körde vi längs sjöar och västkusten. Vi stanna tex o se på ett mega vattenfall och åkte till Westland National Park och Franz Josef Glacier. Anne och jag hade valt att göra glaciärhiken så med vår guide Matias (?) från Argentina som var ny och inte kunde så mycket engelska klättrade vi upp ca 700 trappsteg och sedan upp på glaciären. Detta tog några timmar och vi hade riktigt skoj med vår grupp när vi gjorde "kämpa på" armysånger, med "We're Contiki yes indeed, but we don't have very much speed". Själv har jag stått på glaciären på Island så fastän detta var en upplevelse så kändes de ganska lika. På kvällen gick vi o titta på de mest otroliga lysmaskarna nånsin. Lite skrämmande var det nog eftersom skogen var lite "blair witch project" men tack vare min pannlampa och extra ficklampor vågade vi oss förbi "danger" skyltarna och hittade en skog full med lysmaskar. Det var helt som en stjärnhimmel på marken! Helt otroligt, såna ögonblick man inte ens får på foto!

Dag 7: Franz Josef Glacier till Christchurch

Anne och jag med buss-djuren Shaggy & Phoebe

Sista dagen på touren. Åkte tex förbi stället där de filmat in "Naarnia" och så stannade vi och fotade får som ja hade önskat hela vägen:) haha. Anne och jag satt nästan alltid längs fram i bussen. Vi hade hur kiva som helst och vår guide Brendan eller Randy-Daddy som ja kalla honom och busschaufför Danny var mycket underhållande. Förutom att deras skämt var ytterst bra så taima de alltid musiken med något ögonblick. Så de hade oftast något bra skämt och så kom musiken på. Tex i en lång tunnel kom de batman och när vi sku åka hem "leaving on a jetplane". Låter kanske inte så speciellt nu, men nästan varje sång var verkligen uttänkt.

Brendan och viVi stannade idag i en liten city Hokitika och tittade på jadestens smycken. På kvällen hade vi middag i ett hotell (där Anne o jag inte bodde) och så fortsatte kvällen med KARAOKE. Haha, vitsi vi hade helt sjukt skoj och de va så längesen ja sjöng karaoke. Och de bästa var att hela gänget verkligen var med och sjunga.

Dag 8: Hem till Sydney

Idag hade vi en citydag i Chirstchurch me Anne. Vi gick till ett museum där vi bl.a. sökte efter Annes släktingar, såg hur de reste ti Sydpolen och lärde oss (haha behövdes) lite om sydpolen. Där fanns en hel massa intressanta grejer och de va gratis:). Vi gick runt i stan som hade spårvagnar som påminde om San Fransisco och å-båtar som i Venedig. Flyget till Sydney gick bra och där välkomnade oss Annes aussiekompis (som bott hos Anne i Finland) med svenska julsånger som "tänd ett ljus" och Carolas sånger. Hur bra va int de! De var ju faktiskt ren 23.12, helt sjukt efter en vecka i "isolering" från all julstress. Jag hade redan länge funderat på att gå på en julkonsert i Operahuset, men eftersom vi sku vara hemma kl 18 o den börja 19 så våga ja int köpa biljetter. Vi va tidigt hemma så jag rusade dit för att fråga om biljetter. De sa "Tyvärr så e de slut" men när ja svängde om så skrek flickan "vänta" och så fick jag bilejtter på 7nde raden i mitten. Typ de bästa ma kan ha för typ ingenting! Så efter en riktig familjekonsert med White Chsitmas och Last Chirstmas + ett par aussiesånger hade ja ypperlig julstämning och var redo för Jul :)

Jag är glad för att jag åkte till Nya Zeeland. Fastän Australien är stort så känns de att NZ ändå är "så nära" fast de egentligen int e) så de var definitivt värt att åka dit. Dock måst ja säga att om man int e väldigt äventyrsladdad och mest åker dit för naturen skulle Island vara ett närmare och billigare alternativ. Själv har ja varit 2 gånger på Island och skulle jättegärna åka på nytt. Underbara vattenfall och glacärer finns ju där också, så landen påminer mycket om varandra. De som var jännä på NZ är att klimatet säkert e typ ganska samma som i Finland, och där fanns flera sommarblommor och träd som vi också har hemma. Så de kändes intressant efter Australien där e inte finns typ någo likheter i växtligheten. Men en underbar resa och såå kul att se Anne när vi båda har liknande erfarenheter från terminen här:).