torsdag 4 september 2008

Vardagsliv i Sydney

Som vi alla känner till så hör int Åbo till de största städerna... inget negativt mot det, älskar att cykla till skolan o gå till torget. När man åker ti stan (Helsingfors) så känns de en hel del större men ganska litet jämfört me resten av Europa. Men ja ska berätta att Sydney e ganska litet också. Pappa "varna" mig före ja kom att de ju nog e en fin stad men int på samma sätt stad som Melbourne e i Australien. Han sa "de egentligen lite liknande som i Helsingfors". Och på ett sätt håller jag med. När man reser till Europa, t.ex. Paris har vi alla gamla sevärdheter som man som turist bara måst se o fotas vid. Men i Sydney e de typ Operahuset och Harbour Bridge som människor känner till. Förstås finns här fina ställen och parker, men egentglien inte så mycket att se just i city, förutom sånt som de byggt hit och zoo och sånt. Men ja trivs med det för redan nu känner jag mig hemma. Har nog ren gjort de en tid, men ja konstatera här om dagen att när jag far HEM från skolan så känns det riktit som hem i min kämppä. Och ja tror de jätteviktigt, för tex 2 av mina kompisar flyttar för de int trivs me kämppisarna. Men visst e Sydney fint. De härligt med en stad runt vatten. Förutom att jag har 150 meter till färjorna som går bl.a. till Manly stranden så e de ganska intressant hur beroende staden e av broar och förbindelser.

På måndagen när jag gick till bussen kom det nämligen en man över vägen o sa sådär aussielugnt "sorry no buses today, take the train to north sydney and find a bus". Då tänkte ja att , alright.. o var e bussarna där?! Men allt var välorgansierat. Så jag hoppa på tåget (med NÅGRA andra) och i North Sydney stod en man och skrek åt vilket håll man sku gå o så stod busschaufförerna utanför bussarna och vägledde en. Så fint gick de och jag kom i god tid till skolan. De hade nämligen vari en olycka på Harnour Bridge så 5 filer va stängda.. Där finns väl typ 9 filer + tågskenan. Och eftersom alla sen tog andra vägar blev det olyckor där så hela Sydney blev ett stort trafikkaos. På tal om det, så e deras nyheter ganska intressanta. Ibland verkar de seriösa och berätta om va som händer i världen. Men så plötsligt kan de berätta om en kändisskilsmässa eller något annat superskvaller.

Nåjaa, min point va att jag trivs bra i kämppän och med mina roommates. Jag har fått en rutin på vardagen så jag har inte så svårt att vakna redan halv 7 och ha vari i tid varje dag (fast en hel del av klassen alltid e typ 15 minuter förseande). SÅ jag ha lärt mig att hellre vänta längre på en snabbare buss än ta den första. Och jag har nästan varje dag tid att printa ut handoutsen före timmen (vilket e superdyrt, typ 8 cent per papper, kiva att printa artiklar för 5 euro styck, men jo, därför ha ja ju fått stipendium så int klagar ja). Och så ha ja fått rutin på att fixa smörgåsar med varje dag och gå på jumppa mellan klasserna eller efter skolan. Och jag trivs superbra. Fick mitt gymprogram på måndagen så nu ha ja motivation att verkligen gå dit. O annars trivs ja me olika jumppaklasser. Den roligaste e vattenjumppan där ja e den enda unga o de andra typ 50-90 år haha:) fast de i unis simhall. Men de roligt när man känner igen alla o de mig, o läraren e ganska strikt så om man int gör sitt bästa e hon "finland, come on, you can do better". Och ja älskar när de säger "your body, your results" för de ju just som de e. O fast där e många äldre me, så e den ganska krävande o så ger hon olika nivåer också, så de skoj:) Men ni ska nu int tro att ja blir nå smal före de.. man festar ju och äter en hel också:D

En vanlig måndags- eller tisdagslunch me flickorna från klassen



O på tal om festas. Förra veckan blev de igen en 3 dagars putki (nå fredagen hade ja int så fiilis att parta loss). Int för att klaga på de, hade en superskoj vecka, me PubCrawl on the rocks som e här nära var jag bor, de va me andra utisar, på fredagen fira vi Doris födelsedag och gick ut och på lördagen hade Sören hemmafest, megabra party. Vi gick nog ut, semionödigt för klockan va ren typ 3. Så vi kom ju förstås int in vart vi va på väg o hamna ner i nån konstig källare me BARA kineser eller asiatiskt folk. Och nog e dom säkert jättekivoga, men come on. Int rikti va man väntar på. O dom e överallt här. Ursäkta ja vet att de låter rasistiskt.. men alltså ja tror mest att de för att många som kommer hit int vet hu mycke asian people här finns så därför blir man chockad. O nog e dom lite annorlunda än vi. Fast säkert e en stor del hu kivoga som helst också!


Våra drinkar på pubcrawl. Camilla och jag, som jag åker på resa med på springbreak



Nåjaa, på lördagen lyssna vi på Xzibits "alcoholic"...många gamla (goda?) minnen:)haha. Och sen på söndagen när den ännu spela i mitt öra så tänkte ja bara att herregud nu måst ja ta mig i kragen. Okej, int e de så mycke festas egnetligen när man jämför hu de allti e i Åbo speicellt i början av hösten, o ja ha ju int gjort någo före de dagarna ja ha haft skola. Men herregud jo, och efter pappas oro över mitt festande så tänkte ja att nej skärpning:) . Så ja ha vari megaaktiv denhär veckan, och idag när de torsdag så ha ja gått ensam o se på film (haha, faktiskt helt skönt, make it happen, en dansfilm, superbra!!!! som step up). På onsdagen hade ja min första tent. De va en quiz me 10 frågor. Men vi hade bara 50 minuter o några frågor va lite längre så ja stressa för fullt och hann int läsa igenom så ja ha säkert en massa slarvfel. Men helt nöjd e ja, för ja kunde ändå svara på allt. Och ja fick int ens ha ordbok. De va i Craniofacial kursen om olika typer av läpp, käk o gomsplat, om gommens muskler och funktioner och ja försökte mest bara pränta in de olika termerna och faserna på engelska. Men helt okej tror ja de gick. Int nu super men borde nog vara igenom.:) Och så ha ja börja läsa artiklar för mina uppsatser. Tycker egentligen att systemet e lite dumt. Vi har nämligen fått som frågor olika caser, dvs. typ "en man på 50 år som hade stroke för 2 år sen. Symptom bla bla bla..." Och så ska man skriva va fele e o behandling och rekommendationer o varför man gör si o int så...Och så måst man förstås ha referenser. Men ja tycker de lite dumt, för egentligen så borde man ju lyssna på timmarna o kunna svara på frågan enligt de, istället för att måsta söka fram info man ren vet. Så åtmisntone 2 av uppsatserna sku ja säkert kunna skriva ganska lätt bara från huvudet men så måst man fösöka hitta referenser istället. Spicellt eftersom de e ett praktiskt yrke sku de va kiva att bara kunna använda fakta från sina egna terapier. Men jo, nog ha vi ju så också i Finland.

Okej va ha annat hänt. Ja va ti frissan och unna mig lite lyx. Man fick vin o salta nötter så riktit fint va de nog:) Men lite mokun o sånt så min frisör va int sådär megabra, men helt kiva resultat blev de:). På lördan sku ja ha villa surfa men de va superkallt. Vädret e nu sådär skifande. I solen om de e en fin dag dör man av att ha farkkun på. Men sen ibland kan man frysa me tom halsduk och tröja. Många aussier använder vinterskor sådär som vi i november, och flickorna från min klass ha leggings under farkkuna, sådär som långkalsare.. kan nog tänka mig att de lite varmt, men ångrar nog nästan att ja int tog en ordentlig rock. Fast nu ha de börja bli varmare så snart hoppas ja att man bara kan ha sin tröja/skjorta/blus.

Annars förutom sådär allmänt chill me kompisar och kämmpisarna ha ja studera och sett på tv. De ha australian idol som bäst. Går snabbt framåt eftersom de visar varje dag. Finalen e kuulemma i operahuset så hoppeligen kan man gå dit o titta sen. Jo en ganska jännä sak. Tiff mina nya goda vän från klassen kan int simma. Jo, konstit.. tänkte ja också. Hon sa att hennes syrra dock e lifeguard så lite konstit e de nog, men hennes mamma kan int simma så de säkert därför. Hon e alltså från canada för i Australien måst man kunna simma i skolan. Nåjaa, de verkar int störa henne så mycke men erftersom hon ska upp till great barrier reef under lovet så lova ja att lära henne simma. Så vi va på tisdagen mellan klasserna o öva. Och för mig va de också skoj att lära en vuxen simma eftesom ja aldrig haft vuxna nybörjare. Kiva hade vi o hon lärde sig ren ganska bra. :)

Nästa veckoslut, om en vecka ska ja me Maren från Tyskland på en veckoslutssnowboardresa. Nu tänker ni säkert "va snowboard i aussina". Men jo de ju faktiskt vinter här., Kuulemma ha de vari bästa vintersäsongen på typ 10 år, och alla sportbutiker säljer vinterkläder helt som vi i finland (okej int lika stort urval). Men fast ja kan snoukka hemma så tror ja att upplevelsen kan vara ganska annorlunda här så vill prova på de.:) Sen en vecka senare såhar vi midsemester break. Kanske ja ren ha berätta de här, me alltså MQ har längsta lovena av alla skolor i sydney, woohoo!:) Så ja ska me Camilla från Norge flyga till Alice SPrings mitt i Australien och åka på en 10 dagar lång resa och se på Ayers Rock dendär stora stenen ni vet o sen upp till Darwin. Där ska vi till Kakadu nationalpark o se på krokodiler o sånt. O där e nu typ 34 grader, jej:). Sen när ja kommer hem kommer ja typ direkt från flyget att åka till Hunter Valley som e lite utanför sydney. Vi åker dit me "coola gänget" från klassen till Jens farm och ska på winetour: Så där e vi över veckoslute. Blir säkert kiva och ja trivs massor me de andra logopederna:)

Hoppas alla har de bra där hemma också. Säkert kiva att börja studera igen, right? :). Om någon undrar e min telnummer:

+61 41 0887 115

o min adress

11/44 Bridge Street
Sydney NSW 2000
Australia

Ha haft någo problem me min känny så ja kanske int får alla viestin o kan int skicka ti alla finska nummer. Vet int va de e. Men på facebook e ja ganska ofta:) haha

Sorry för mina superlånga romaner. Hoppas ni orkar läsa igenom!
K R A M

6 kommentarer:

Sara sa...

Haha, du borde ha varit i Melbourne i början av juli, det var så kallt att det kom ånga ur munnen när man andades! Nå, nu börjar vi också ha lite vår: man klarar sej nästan utan jacka här. :) Men lite avundsjuk e jag nog på ert väder, har inte en enda gång kunnat vara till stranden "på riktigt", fortfarande för kallt... Men värmen kommer ju!
Superkiva o höra att du har hittat rutiner och trivs, allt låter precis som det ska vara!

Chniil sa...

De bara kiva me dina romaner,förstår inte dock hu du orkar skriva så långa,fast then again,why not,om man har så mycke att berätta blir de snabbt långt!!:)De naaajs! Hälsningar från Fagerholm,sen när du e hemma igen måååst vi ha ett Nagu-veckoslut!! K R A M tillbaka!

Anne sa...

Yes, ett långt å innehållsrikt inlägg från Mickus! Alltid lika kul att läsa om dina äventyr! Hon Camilla verkar ju vara riktigt trevlig! Här har man kunnat gå i klänning några dagar men sen i förrgår har det blåst och regnat rätt mkt här så d e lite trist. Nästan lite höstfeelis får man! Höres!

Anonym sa...

Faktiskt, d e bara roligt att läsa dina romaner!
Vem kommer dit på nyåret?
kramis!

Anonym sa...

Mickus! skriv mera romaner bara, det förgyller dagen när du skrivit nytt inlägg! Saknar dig kompis! Sköt om dig <3

Jessica sa...

Det händer så mycket att det snabbt blir romaner :) Låter supertrevligt som vanligt! Jag är nog väldigt nöjd med Göteborg, den här veckan verkar bli lite partyputki just som jag borde börja försöka komma in i studierna, men what can you d0? ;)