tisdag 22 juli 2008

Mot Australien


UH UH UUUUUUUH! Nu e ja äntligen påväg neråt mot Australien. En verklig dröm som jag redan länge velat göra! Och tidpunkten e perfekt, färdig kandidat och ingen pojkvän och jag känner mig så färdig att börja äventyret.

Jag hade turen att få en plats till Macquarie University i Sydney via Åbo Akademis bilaterala avtal. Men processen att söka har varit lång men ack så lärorik :). Väntan och nervositet när jag väntade på att bli godkänd och få antagningsbrevet. Allt pappersarbete med stipendier och olika brev. Efter att jag fick veta att jag får komma började allt praktiska. Har hållit på varje dag och fixat lite hela tiden. Men lätt har det nog gått, har mest tagit tid, men allt möjligt finns de nog att fixa som man kanske inte tänker på. Reseförsäkring, flygbiljetter, airport pickup, boende (har bara fixat för en vecka, ska försöka hitta något där istället), internationellt körkort, vaccinationer, stipendier, visum, nytt pass, olika foton med för olika kort, internationellt studiekort, kopierande av alla kort och viktiga blanketter osv. Men super lärorikt har det varit! Jag har försökt göra allt själv utan mycket hjälp av familjen och det känns att jag redan nu blivit lite mognare ;) haha, eller va tycker ni?!

Så nu efter en intensiv (eller hu va de) vår med kanden, 7 veckor simskola och en äkta skärgårdsavskedsfest "The Light in the Night" (TACK för det kompisar! Era gåvor e guld värda och alla finns med i kappsäcken (eller egentligen handbagaget ;)) så e jag nu påväg till min stora dröm Sydney. Jag som alltid har svårt att packa tyckte nu att de var lätt. For iväg med inställningen att jag kan shoppa där så inga handdukar, någon sovsäck eller onödiga krämer har jag med. Och jag lyckades bra. 21 kilo vägde bagaget :) Fast okej, handbagaget var typ 15 kilo (får vara 8kg) . Men som flicka får man ha en extra handväska och läppären skilt. Så t.ex. ordboken och annat tungt tråma jag in i handväskan. :) Bra att vara tjej!! :)

Jag startade på måndag kväll kl. 19.30 och åkte 3 timmar till London. Där böt jag snabbt flyg och sitter nu i Hong Kong och väntar på nästa flyg. Jag har sovit så lite före resan så jag drack 2 glas vin och sov nästan hela långa (12 timmar) resan. Var lite trångt och man kände sig semisnude på moron, men man har väl varit på regattan och annat förr :) Nu åker snart mitt flyg mot Sydney där ja kommer att vara på onsdag förmiddag.

Ja ska försöka att int skriva så långt nästa gång, men välkommen med i mitt äventyr! Vi hörs igen!

2 kommentarer:

Chniil sa...

Jätte kiva med blogg Mickus!Ska bli en aktiv läsare,roligt att kunna följa med va som händer där!! hoppas du kommit hel fram snart :) KRAAAM!

Jessica sa...

Jei, duktig flicka som ha skaffat blogg, ska bli spännande att läsa va du har för dig!

Jag är mycket imponerad över ditt packande, det är typ det jag stressar mest över ;) Ha det bra!!