söndag 28 december 2008

Tiden går fööör fort!

Hej på er o SHIIIIT de va längesen ja skrev senast. Så nu kommer de en hel roman för de som vill läsa:). Ja ha äntligen för ett par veckor sen fått min egna dator tibax efter en hemsk kamp för att få de på garantin. Men som tur funkar den nu som ny:)

En hel massa ha hänt som ni säkert kan gissa. Skolan har slutat för redan länge sen o jag har lämnat in alla skolarbeten efter otaliga timmar i bibban (JO på söndagar också eftersom ja int hade nån dator hemma) och en hel del jobb. Så har jag måsta säga farväl till en massa nya kompisar som ju alltid e tråkigt. De känns ändå int riktit som att de verkligen åker när jag stannar här. Men "All good things come to an end" och de positiva e att de flesta av mina kompisar e europeiska och speciellt skandinaviska vilket int känns så långt bort efter att jag varit här. Så jag vet att jag kommer att träffa dem snart igen:). Alla e åtminstone ivriga på att komma ti FInland och jag vill verkligen visa dem vårt land o vår fina skärgård som ja skrytit med:). Och typ ingen av dem har ens varit i Finland.

Nu e de sommar och skönt här, men ändå e många dagar mulna och regniga. Men skönt ha här varit. Jag har haft ordentligt "loma" efter att skolan slutat och riktigt njutit, och dessutom haft en hälsosam livsstil efter boot camp (int kanske maten, men int så mycket fester och istället tidiga morgnar). Men njutit har jag, och det känner jag att jag är värd, efter allt skolarbete... De ha ju nog varit jättekiva att studera o därför e ja ju här. Men eftersom ja ha haft skola nästan alla dagar o int hunni gå ti stranden o sånt ha ja faktiskt njutit nu:).

Sen jag senast skrev har jag varit till


Luna Parken (ett nöjesfält vid ändan av Harbour Bridge med en underbar utsikt över staden). Vi "firade" Rachel's pojkväns farewell eftersom han sku ti Canada.

Melbourne och Boot Camp(skriver snart mer om de)


Sett en hel del filmer, 2 gånger redan Australia som e helt HUIPPUBRAAAAAA! Mega Hugh Jackman e HOOOOOT! :) Ni måst se den! Ja såg att den kom ut där. Den är underbar o berättar om hela Aboriginkulturen, och de kändes speciellt bra att se den när jag upplevt outbacken (fast kuulemma e den här filmad i en annan del än jag var fast de säger Northern Territory) och jag fått höra så mycket om kulturen. Intressant e tex att man inte får nämna någon persons namn som dött, och inte heller visa foton av den personen. Men ni MÅST se den! Och försök att int läsa texten för aussieaccenten e ljuvlig o exakt som alla talar här:). Försök tex lyssna när han säger "water":)

En massa "ajöss" och allmänt bara middagar.

Andra årets speechies "end of semester / X-mas party". De var så skoj att jag fick vara med där. En underbart god middag i en restaurang med underbar utsikt över city.



















Ballet i operahuset. Jag har bara varit på ballet en gång i livet i Finland. Nu såg vi "Manon" och fast vi satt längst back så var den underbar och såååå fin!



Strandliv! Äntligen! Coogee beach, Manly beach, Bondi o Maroubra. En massa härliga stränder finns här fastän de tar mellan 30 - 60 minuter att åka till dem från city.

Julklappsshopping och IKEA -glögg uppköp :) Här fyller danska Janina upp korgen med Glögg, pepparkakor och Marabou choko


Terapier
Jag har försökt utnyttjat min lediga tid med att verkligen göra studiegrejer, så jag har varit flera gånger till skolans "talklinik" där de har sina terapier. Jag har sett artikulationsterapier och många olika stamningsterapier samt terapier för barn med språkstörningar. Otroligt intressant att se hur de gör terapierna här. Systemet är lite annorlunda eftersom de är vissa dagar där och ser mellan 3-5 klienter på en dag, och inte som vi och träffar en och samma klient.

Förstås lite fester och drinks och sånt också :)
Speciellt kul var när vi var på en Sally's födelsedag från andra året. Vi gick till en japansk Teppanyaki restaurang, där de lagar maten där man sitter och kastar den "på en". Så kocken kastar skålen med ris och så ska man fånga den. En sjukt skrattig och skojig kväll!



Och så förstås hela julfirandet som ja ska skriva skilt om. Underbart! Ja vill att tiden stannar och jag inte måst lämna de här underbara landet ännu på länge!

Inga kommentarer: